حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در یک برنامه تلویزیونی درباره گوشی‌ های آیفون که افراد از امروز قصد خرید آنها را دارند، اظهار کرد: ابتدا شماره ۱۵ رقمی (IMEI) پشت جعبه تلفن همراه را از طریق یک گوشی دیگر به شماره ۷۷۷۷ پیامک کنند و یا با استفاده از کد دستوری  #۷۷۷۷*  شماره‌ گیری کنند. منوی اول استعلام اصالت دستگاه است و سوال می‌شود که شماره IMEI را وارد کنند و پس از آن از طریق سامانه همتا پیامکی برایشان ارسال می‌شود.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: ارسال پیامک نیز چند حالت دارد. ممکن است آیفون ثبت شده باشد و پیامکی برای شخص می‌ آید که گوشی مجاز است و می‌ توانید خریداری کنید. یا ممکن است این پیامک بیاید که این گوشی در سامانه‌ های ما ثبت نشده و غیرمجاز است. مردم به هیچ عنوان چنین گوشی‌ای را نخرند، حتی اگر تبلیغاتی برای آن شد و یا قیمت کمی داشت.
فلاح با بیان اینکه گوشی‌های چندسیم‌کارته به ازای هر تعداد سیم‌کارت، IMEI‌ دارند و لازم هست همه این کدها استعلام شود، افزود: هنگام خرید مردم باید استعلام اصالت گوشی را انجام دهند و اگر در بازار از آنها هزینه‌ ای درخواست شد بدانند که این کار یک ریال هزینه ندارد. همچنین درصورت تغییر شماره سیم‌ کارت، آیتم سوم در کد دستوری ۷۷۷۷ تغییر مالکیت و بهره‌بردار است که با توجه به آن می‌ توانند این کار را انجام دهند. فقط کافی است که شماره تلفن جدید را به سیستم اعلام ‌کنند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سابقه ناموفق رجیستری در گذشته بیان کرد: رجیستری یک بار در سال ۸۵ به صورت ناقص اجرا شد زیرا کار مطالعاتی مناسبی نشده بود و IMEI به سادگی قابل کپی شدن بود. عده‌ ای شروع به کپی کردن این کد کردند و گوشی‌ هایی با IMEI‌ تکراری وجود دارد. الان رهگیری گوشی بر اساس IMEI انجام می‌شود.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ریکپچا و گوگل محافظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.