یکی از مشکلات رایجی که معمولا کاربران تلفن همراه بسیار با آن روبرو هستند، پیکسل سوختگی در گوشی است.

این مشکل این روزها، بیشتر در گوشی های مجهز به صفحه نمایش OLED پیش می آید و معمولا خود را به صورت های مختلفی همچون سوختگی بخشی از صفحه ی نمایش نشان می دهند و یا کاملا بخشی از تلفن همراه را درگیر می کند آن هم به صورتی که بخشی از آن کاملا سوخته باشد!

مشکل پیکسل سوختگی در گوشی تحت تاثیر عوامل مختلفی پیش می آید اما در صورت بروز اگر مورد تعمیر قرار نگیرد، ممکن است این مشکل باعث سوختگی تمام صفحه ی نمایش شود و چه بسا هزینه ای بسیار بالاتر را برای شما به بار بیاورد.

از آن جا که مشکل سوختگی پیکسل های صفحه ی نمایش موبایل یکی از مشکلات شایع و نسبتا پیبچیده ی کاربران گوشی های تلفن همراه است، پیشنهاد می کنیم تا به انتهای این مطلب با ما در مجله ی دلتوس همراه باشید زیرا می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم.

همه چیز درباره ی پیکسل سوختگی در گوشی

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، از جمله مشکلات رایجی که امروزه در گوشی های موبایل و مخصوصا گوشی های مجهز به صفحه ی نمایش OLED وجود دارد، مشکل پیکسل سوختگی در موبایل یا Burn In است.

پیکسل سوختگی را معمولا با اصطلاحات مختلف دیگری را با سایه زدن صفحه ی نمایش، تغییر رنگ صفحه ی نمایش، تصویر شبح مانند و یا بسیاری از القاب دیگر نیز شناخته می شود.

با این که Burn In یا به عبارتی دیگر سوختگی پیکسل تلفن همراه اشاره به مشکل سوختگی در صفحه ی نمایش دارد اما با این حال، درجه های مختلف و نسبتا شدیدی دارد این سوختگی که باعث می شود این عنوان نماینده ی تمامی انواع سوختگی پیکسل ها با درجات مختلف نباشد!

سوختگی پیکسل می تواند به شکل های مختلفلی همچون سایه افتادن بر روی صفحه ی نمایش موبایل، ایجاد یک خط رنگی معمولا زرد بر روی نمایشگر موبایل، تغییر رنگ کل محتوای صفحه ی نمایش و یا بسیاری از اشکال دیگر نمایان شود که در ادامه ی این مطلب برای شما آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

پیکسل سوختگی در گوشی

انواع پیکسل سوختگی در گوشی

سوختگی پیکسل موبایل دارای انواع مختلفی است که از جمله ی آن ها می توانیم به سایه زدن صفحه ی نمایش، تغییر رنگ صفحه ی نمایش و به وجود آمدن خطوط رنگی بر روی نمایشگر اشاره نماییم.

در ابتدا یک تعریف کلی و تخصصی تر از سوختگی پیکسل ها ارائه می دهیم که بر اساس آن، سوختن پیکسل های صفحه ی نمایش موبایل باعث می شود تا نقاطی بر روی صفحه ی دستگاه موبایل در بیشتر اوقات به رنگ سیاه و یا زرد باشند و رنگ دیگری در این نقطه نمایش داده نشود.

اگر با چنین پدیده ای در صفحه ی نمایش موبایلتان روبرو شدید باید بدانید که بخش هایی که بر روی نمایشگر شما سیاه شده اند، در واقع پیکسل هایی هستند که سوخته‌ اند و تقریبا هم هیچ راهی برای درست کردن آن وجود ندارد مگر این که اصطلاحا با تحریک دائمی پیکسل در بخش مورد نظر و آن هم تنها در صورتی که بنا به تشخیص تعمیرکار حرفه ای موبایل هنوز کاملا نسوخته باشد، بتوان آن را دوباره احیا کرد.

اما به هر حال باید این نکته را بدانید که معموما پیکسل هایی که ضعیف شده اند، به مرور زمان دچار سوختگی کامل و سیاه شدن می شوند.

اگر صفحه ی نمایش تغییر رنگ داد، گوشی شما دچار پیکسل سوختگی شده که معمولا هم با تغییر رنگ صفحه نمایش همراه است.

این تغییر رنگ به دو صورت خودش را معمولا نشان می دهد.

در حالت اول، بخش هایی از نمایشگر گوشی تیره تر از سایر قسمت های دیگر می شود.

در این حالت، پیکسل های قسمت هایی از صفحه موبایل که تیره تر هستند، توانایی خود در تولید روشنایی را از دست داده و به همین علت نمی ‌توانند تا مثل پیکسل های بخش های دیگر صفحه ی نمایش، روشنایی ایجاد کنند و در نهایت، تیره ‌تر به نظر می رسند.

در حالت دوم، که بخش هایی از صفحه ی نمایش رنگی به نظر می‌ رسد و عموما هم رنگی نزدیک به رنگ قرمز و یا زرد پیدا می ‌کند. این حالت نیز با ضعیف شدن ساب پیکسل ها و کاهش توان آن ‌ها در تولید روشنایی ایجاد می گردد.

ایجاد سایه بر روی صفحه نمایش که اصطلاحا به آن ایجاد حالت روح و شبح هم گفته می ‌شود، حالتی است که در اثر آن یک تصویر نیمه واضح به صورت دائمی بر روی صفحه ی نمایش موبایل شکل می گیرد.

مثلا، اگر صفحه ی گوشی شما کاملا سفید باشد، تصاویر نیمه واضح و سایه مانندی بر روی آن به وجود خواهد آمد.

ایجاد سایه بر روی صفحه نمایش یکی از اصلی ترین اشکال بروز پیکسل سوختگی گوشی است که معمولا بیشتر در نمایشگرهای OLED سامسونگ و در مدل های گلکسی S8، S8 Plus، گلکسی S9 و S9 Plus، گلکسی S10 و S10 Plus، گلکسی نوت 8، نوت 9 و نوت 10 بیشتر از دیگر گوشی ها رخ می دهد.

دیگر مشکلی که در زمینه ی سوختگی پیکسل ها ممکن است پیش بیاید، خطوط رنگی روی نمایشگر است.

مثلا ممکن است که در بخشی از صفحه ی نمایشگر گوشی به صورت یک خط دائمی و معمولا سبز رنگ نمایان شود.

این خط نشان دهنده ی این است که پیکسل های قسمت مورد نظر از نمایشگر موبایل دچار اختلال شده‌ اند و عملکرد درستی ندارند.

عموما بروز این نوع پیکسل سوختگی ناشی از کیفیت غیر قابل قبول صفحه ی نمایشگر است و معمولا رابطه ای با کاهش قدرت ساب پیکسل ها در تولید روشنایی و تضعیف تدریجی آن ها ندارد.

پیکسل سوختگی گوشی بیشتر در چه موبایل های به وجود می آید؟

عموما مشکل پیکسل سوختگی گوشی در صفحه ی نمایش گوشی هایی اتفاق می افتد که در صفحه ی نمایششان از پنل OLED استفاده شده است و در مقابل، گوشی های مجهز به پنل LCD کمتر با این مشکل رو به رو هستند.

با استناد به آخرین آمار، مشکل پیکسل سوختگی صفحه ی نمایش گوشی در موبایل های ساخت برند سامسونگ بسیار بیشتر از دیگر برندهای ساخت گوشی موبایل است.

معمولا تلفن های همراهی همچون گلکسی S8، گلکسی S8 پلاس، گلکسی اس 9، گلکسی اس 9 پلاس، گلکسی اس 10، گلکسی اس 10 پلاس، گلکسی نوت 8، گلکسی نوت 9 و گلکسی نوت 10 بیشترین گوشی های برند سامسونگ هستند که زیاد با مشکل سوختگی صفحه ی نمایش موبایل به رو می ‌شوند.

به همین خاطر اگر از گوشی های شرکت سامسونگ استفاده می ‌کنید و موبایلی دارید که نمایشگر آن از نوع OLED است، احتمال این که با مشکل پیکسل سوختگی رو به رو شوید افزایش می ‌یابد.

علت به وجود آمدن Burn In یا پیکسل سوختگی ال سی دی چیست؟

سوختن پیکسل می ‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. مثلا سوختن پیکسل های موبایل بر روی صفحه نمایش عموما به کیفیت تولید آن ها هم بستگی دارد.

معمولا شرکت های سازنده موبایل در قبال این موضوع گارانتی هم می دهند اما سوالی که پیش می آید این است که چرا اصلا باید سوختگی پیکسل به این مقدار قریب الوقوع باشد!

شرکت های سازنده ی موبایل به اندازه کافی برای جلوگیری از وقوع این مشکل تلاش کرده ‌اند و اقدامات مختلفی کرده اند اما با این حال، در برخی مواقع سوختگی پیکسل رخ می ‌دهد.

سوختگی پیکسل های صفحه نمایش زمانی به صورت سایه زدن و تغییر رنگ نمایان می ‌شوند که دچار افت قدرت ساب پیکسل های پنل نمایشگر در تولید روشنایی شود.

این امر عموما به مرور زمان در ال سی دی گوشی هایی نمایان می‌شود که پنل OLED دارند و جالب است بدانید که در اغلب اوقات، تحت گارانتی قابل تعمیر هم نیستند.

اگر با مشکل سوختن کامل پیکسل های صفحه نمایش یا ایجاد خطوط رنگی بر روی آن مواجه شده‌اید، تعویض صفحه ی نمایش تنها راه حل خواهد بود اما اگر سایه بر روی صفحه ی نمایش افتاد و یا تغییر رنگ داد، می توانید از اپلیکیشن های خاصی مثل LCD Burn-in Wiper استفاده کنید اما با توجه به حساسیت این امر، پیشنهاد می کنیم تا به یک مرکز تخصصی تعمیرات مراجعه نمایید.

چگونه پیکسل سوختگی در گوشی تعمیر می شود؟

بهترین راه برای تعمیر پیکسل سوخته ی صفحه ی نمایش این است که در صورت بروز هرگونه خرابی، سوختگی و تغییر حالت صفحه ی نمایش به یکی از مراکز معتبر و متخصصی در زمینه ی تعمیرات موبایل مراجعه کنید تا با تشخیص درست در نهایت با استفاده از لوازم جانبی اصل و همچنین علم لازم در این زمینه، مشکل سوختگی پیکسل های صفحه ی نمایشگر موبایل شما را تعمیر نمایند.

به طور مثال شما می توانید از طریق تماس و یا مراجعه حضوری و یا حتی سایت دلتوس، در زمینه ی تلفن همراه خود مشاوره بگیرید و به راحتی و با خیال راحت، در انتظار تعمیر اصولی گوشی خود باشید.

در این مطلب به بررسی مشکل سوختگی پیکسل گوشی و انواع مختلف آن و حاشیه های موجود درباره ی آن پرداختیم.

مهم ترین نکته ای که درباره ی این پدیده وجود دارد این است که حتما برای تعمیر هرگونه مشکل برای موبایلتان به مراکز تخصصی تعمیرات موبایل همچون دلتوس مراجعه کنید تا حس خوب اطمینان پس از تعمیرات را تجربه کنید.

همچنین اگر تجربه ی مشابهی در این زمینه دارید، با ما و دیگر خوانندگان مجله ی تخصصی دلتوس در میان بگذارید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

یک فکر در مورد “پیکسل سوختگی در گوشی

  1. Iman گفت:

    سلام
    امکانش هست گوشی به علت ضربه خوردن بعد از مدتی LCD بسوزه ینی همون روز چیزش نشه روز بعدش بسوزه

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام بله ممکن هست

  2. سکینه عظیمی گفت:

    من گوشی A14گرفتم آکبند تازه باز کردم روشن کردم رنگ صفحه کدر و کم رنگ است چرا چکار کنم

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام به شرکت گارانتی کننده مراجعه کنید

  3. مهدی گفت:

    سلام من گوشی شیایومی نوت ۱۱ نو یه چهار ماه میشه خریدم ودر ماه اول یه نقطه خیلی ریز مشکی رنگ دیدم و تا الان مشکلی ایجاد نکرده و اصلا قابل دید ایا بدم گارانتی برای برسی یا همنطور استفاده کنم به چند تا تعمیر کار موبایل نشون دادم همشون گفتن مشکلی ایجاد نمیکنه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام بهتره به شرکت گارانتی کننده مراجعه کنید اگر تعداد پیکسل های سوخته بیشتر از سه تا باشه میتونید گوشیتون رو تعویض کنید

  4. سلمان گفت:

    سلام بنده honor x7 گرفتم چند روز پیش و تو صفحه تیرع و دارک یه نقطعه خیلی ریز نوری دیده میشه و باید دقت کنم تا ببینمش گوشی اکبند گرفتم گوشی هم 2022 هست

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام به شرکت گارانتی کننده مراجعه کنید

  5. مهدی گفت:

    سلام
    من گلکسی واچ۳ دارم نقطه خیلی ریز پیکسل داخلش هست آیا به مرور بیشتر میشه راهی برای درست کردنش هست.

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام
      اگر تحت فشار قرار بگیره احنمال بیشتر شدنش هست .قابل تعمیر نیست .تعویض میشه

  6. پوریا گفت:

    سلام وقت بخیر. 3 ساله که شیائومی نت8پرو دارم و پابجی بازی میکنم. جدیدا وقتی که بازی رو باز میکنم چن دقیقه ای که میگذره یهو نصف صفحه سیاه میشه و نضف دیگش هم خط خط سیاه میشه و چند بار صفحه گوشی رو قفل و دوباره باز میکنم تا درست بشه و چن دیقه بعد دوباره همینطور میشه. مشکل هم از بازی نیست چون پاک کردم دوباره نصب کردم فک کردم ک مشکل از فایل های گیم باشه که نبود. درواقع حس میکنم وقتی استفاده سنگین از گوشی میشه این اتفاق میفته واسش. میخاستم بپرسم ایا پیکسل های صفحه نمایش مشکل پیدا کردن و دارن میسوزن یا اینکه اصلا صفحه نمایش مشکل پیدا کرده یا خیر؟

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام
      یکبار اطلاعات روی گوشی را بردارید و ریست فکتوری کنید اگر درست نشد ایراد سخت افزاری است

  7. حلما گفت:

    سلام من وقتی گوشیمو میبرم تو تم روشن یه بخش ریز از صفحم روشن تر از بخش های دیگه میشه . تو تم های تیره اینجوری نمیشه . از چند سال پیش تا حالا همینجور بوده . بیشتر هم نشده . آیا باعث خرابی گوشی میشود؟

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام
      در صورتیکه چند سال هست این مشکل را دارد مشکلی پیش نمیاد. مگر اینکه ضربه بخورد

      1. ایلیا گفت:

        سلام یه رد بنفش از کیبورد روی گوشیم مونده و نمیره کلا و بعضی اوقات تاچ گوشیم عمل نمیکنه مشکلش چیع و قیمتش چقدر در میاد؟

        1. کارشناس فنی گفت:

          سلام باید دستگاه بررسی بشه با شماره 88782347 داخلی 131 تماس بگیرید تا راهنماییتون کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ریکپچا و گوگل محافظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.