خیلی ها در زمان خریداری گوشی تلفن همراه، دغدغه ی رجیستری آن را دارند و در ابتدا کمی شاید با شنیدن اسم آن با ذهنیتی منفی، تصور انجام کارهای اضافه و وقت گیر به فکرشان خطور کند. اما در واقع این کار تنها برای این است که از ورود غیر قانونی دستگاه های موبایل و قاچاق آن ها به داخل کشور جلوگیری به عمل آید و همه چیز در این زمینه، به صورت قانونی رتق و فتق شود. حالا گمرک کشور، به تازگی شرایط جدید رجیستری تلفن همراه را اعلام نموده و تمامی خریداران جدید موبایل، باید برای رجیستری قانونی گوشی موبایل خود از طریق آن اقدام نمایند.

امروز در این مطلب در مجله ی دلتوس قصد داریم تا به خبر شرایط و قوانین جدید رجیستری تلفن همراه بپردازیم و کمی درباره ی آن و روش رجیستر کردن با شما صحبت نماییم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

شرایط جدید رجیستری تلفن همراه

در هفته ای که گذشت، گمرک کشور طی خبری اعلام کرد که اظهار مسافری تلفن همراه که بیشتر به عنوان رجیستری تلفن همراه معروف شده است، منوط به درج شماره ی سیم کارتی است که حداقل ۲۰ روز از زمان فعال سازی آن اعم از صدور اولیه، IMSWAPS، انتقال مالکیت و دیگر مراحل و پروتکل های فعال سازی آن، گذشته باشد. بر این اساس، در واقع تلفن های همراهی که از تاریخ ۹ مرداد ماه به بعد در زیر سامانه ی دور اظهاری مسافری یا همان رجیستری تلفن همراه ثبت شده باشند، شامل این قانون می‌ گردند.

همچنین این نهاد اعلام نمود که کاربران در صورت بروز مشکل در هنگام اعمال شرایط جدید رجیستری تلفن همراه می توانند تا با شماره ی تلفن ۱۹۵ تماس حاصل نمایند و با کمک کارشناسان مربوطه، مشکل را برطرف نمایند.

رجیستری تلفن همراه چیست و چگونه می توان آن را اعمال کرد؟

با توجه به خبر شرایط جدید رجیستری تلفن همراه و البته پیچیدگی‌‌ هایی که ممکن است این پروسه برای تمامی کسانی که اقدام به خرید گوشی تلفن همراه جدید می کنند، در این بخش می خواهیم کمی‌ بر روی مفهوم رجیستری و البته طریقه ی اعمال آن تمرکز کنیم.

رجیستری، طرحی است که برای اولین بار در اواسط سال ۸۵ اجرایی شد که البته به خاطر اشکالات فراوانی که در اجرای آن وجود داشت، در اوایل سال بعد متوقف شد. اجرای این طرح تا سال‌ ها، در مرحله‌ی آزمایشی قرار داشت و بارها تا مرحله ی اجرایی شدن‌ پیش رفت اما در نهایت به دلیل مشکلات فنی متوقف شد. ولی از سال ۹۴ به بعد، اجرایی‌ شدن طرح رجیستری تلفن همراه در کشور جدی‌ تر شد و برای اجرایی شدن آن، کارگروه‌ هایی برای بررسی تخصصی آن تشکیل شدند تا در نهایت این طرح از پاییز ۹۶ به صورت جدی کلید خورد و به مرحله‌ ی اجرا در آمد.

 هدف اصلی طرح رجیستری تلفن همراه در ایران، مبارزه با قاچاق و واردات غیر قانونی موبایل های هوشمند به کشور است. در این طرح، فقط گوشی‌ های موبایلی که از طریق گمرک ایران وارد کشور شده‌اند فعال خواهند شد.

کد IMEI چیست؟

گوشی‌ های موبایلی که از طریق گمرک ایران وارد کشورمان می‌ شوند چه تحت شرایط جدید رجیستری تلفن همراه و چه روش قدیمی آن، کدی به نام IMEI از آن ها در سامانه‌ ی همتا ثبت می‌ شود. به همین‌خاطر، تنها گوشی‌ های موبایلی که IMEI آن‌ ها در سامانه ی مورد نظر ثبت شده است، با استفاده از سیم‌ کارت‌ های ایرانی فعال خواهند شد.

جالب است بدانید که کاربران می‌ توانند با شماره‌ گیری #۰۶#* کد IMEI گوشی خود را مشاهده نمایند. توجه فرمایید که اگر کد IMEI جعبه و دستگاه شما با هم متفاوت بود، کد IMEI گوشی خود را وارد سامانه‌ ی همتا کنید و در صورت مغایرت مجدد، موضوع را از طریق مراجع قانونی و ذی صلاح، پیگیری نمایید.

گام به گام مراحل رجیستری تلفن همراه

شرایط جدید رجیستر کردن تلفن همراه و حتی روش قدیمی آن به صورت کلی ۴ مرحله دارد که عبارتند از:

● اول از همه لازم است که حتما از اصالت گوشی اطمینان حاصل کنید. برای این کار ابتدا باید کد دستوری #7777* را با یک تلفن همراه غیر از تلفن همراهی که قصد خرید آن را دارید، شماره‌ گیری کرده و سپس عدد مربوط به گزینه «استعلام اصالت» را ارسال کنید. پس از آن باید شناسه ی ۱۵ رقمی IMEI را بدون خط تیره، ممیز و دیگر نشانه های درج‌ شده بر روی جعبه ی دستگاه مورد نظر را وارد کنید.

● در مرحله ی بعد، پس از ارسال این شماره به سامانه، باید اطلاعات ارائه‌ شده از جمله برند، مدل و دیگر اطلاعات را با مشخصات تلفن همراه تطابق داد که تا این مرحله نیازی به باز کردن جعبه ی دستگاه موبایل نیست.

● در گام سوم، اگر جواب استعلام سامانه ی HAMTA منفی‌ بود، می توانید از خرید تلفن همراه خودداری کنید و در غیر این صورت، گوشی مورد نظر را خریداری نمایید.

● در مرحله ی آخر، در صورت خرید موبایل برای فعال سازی دستگاه مورد نظر، باید ابتدا کد دستوری #777* را شماره‌ گیری کرده و عدد مربوط به گزینه ی فعالسازی‌ را ارسال کنید و بعد شناسه ی ۱۵رقمی IMEI دستگاه مورد نظر را وارد کرده و شماره سیم کارتی که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد کروه و تایید نمایید.

یادتان باشد که پس از اجرایی شدن  شرایط رجیستری، نباید هیچ هزینه‌ ای به فروشنده پرداخت کنید.

در این مطلب همه چیز را درباره ی خبر شرایط جدید رجیستری تلفن همراه و اطلاعات مربوط به آن را برای شما مورد بررسی قرار دادیم. همچنین درباره ی رجیستر کردن تلفن همراه و مراحل آن برایتان گفتیم. پیشنهاد می کنیم تا در زمان خرید تلفن همراه حتما از مراکز معتبری همچون دلتوس خرید نمایید و تا آخرین مرحله، تمامی گزاره های موجود را بررسی نمایید. در انتها از شما می خواهیم‌ تا اگر تجربه ی مشابهی در این زمینه دارید و یا اطلاعات بیشتری دارید، با ما و دیگر خوانندگان دلتوس در میان بگذارید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ریکپچا و گوگل محافظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.