بی اغراق، دوربین موبایل یکی از مهم ترین پارامترهای تاثیرگزار در انتخاب کاربران و خریداران تلفن همراه است. به هر حال در ابتدا تنها مهم بود که یک‌ تلفن همراه، آنتن دهی خوب و مناسبی داشته باشد و هر کسی از هر کجایی توان تماس را داشته باشد. ولی هر چه پیشرفت های تکنولوژی بیشتر و بیشتر شد، امکانات مختلف و جالبی در کنار چالش خرابی های مختلفی نیز به تلفن های همراه اضافه شد. یکی از این امکانات بسیار جذاب و تا همیشه محبوب برای کاربران، دوربین گوشی تلفن همراه و در کنارش، چالش خرابی دوربین موبایل است.

این تجربه ی مشترک همه ی ما کاربران موبایل است که زمانی که دوربین موبایلمان دچار خرابی شود، بی درنگ به دنبال تعمیر دوربین گوشی تلفن همراه و مراجعه به یک مرکز حرفه ای تعمیرات موبایل هستیم و از این رو بسیار مهم است که به یک تعمیرکار حرفه ای موبایل، مراجعه نمایید.

اما واقعا دلایل خرابی دوربین تلفن همراه چیست؟ چگونه می توان آن را تعمیر کرد؟ آیا نوع سیستم عامل گوشی و کارخانه ی سازنده ی آن در نوع خرابی دوربین موبایل تاثیرگذار است؟ امروز به اتفاق شما و تیم تحریریه ی فنی دلتوس، می خواهیم‌ دلایل خرابی دوربین موبایل را مورد بررسی قرار داده و همه چیز را درباره‌ی تعمیرات و نگهداری آن را برای شما بازگو نماییم. پس، با ما همراه باشید.

درباره ی خرابی دوربین موبایل به صورت عمومی و تخصصی

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، خرابی دوربین موبایل یکی از نارسایی های تلفن همراه است که کمتر کسی انتظار اتفاق افتادن آن را دارد ولی اگر‌ زمانی هم به وقوع بپیوندد، سریعا برای تعمیر موبایل خود اقدام می‌‌ نماید زیرا این خرابی، ممکن است جاهای حساسی کار هر کسی را به اصطلاحی خودمانی تر، لَنگ بگذارد. به همین‌ خاطر و البته این که هر کسی در هنگام خرید موبایل، ابتدایی ترین سوالاتی که برایش پیش می آید، قدرت‌ دوربین و میزان کیفیت دوربین آن است، می توانیم بسیار جدی ادعا کنیم که دوربین تلفن همراه یکی‌ از مهم‌ ترین اجزای یک موبایل است.

همانطور که گفتیم، هر‌ تکنولوژی که به موبایل اضافه می‌ شود در کنار آن‌ چالش تعمیرات موبایل به صورت خاص و در آن نقطه هم ایجاد می گردد، هر موبایلی با هر قدرت و وضوحی که در قسمت دوربین موبایل خود دارد به همان میزان نیز چالش های مختلف و خرابی در بخش دوربین نیز دارد. دلایل خرابی های دوربین گوشی های تلفن همراه مختلف  گاهی با یکدیگر مشترک و گاهی اوقات کاملا مختص به یک‌ نوع تلفن همراه خاص هستند. گاهی اوقات با استفاده از چند تکنیک توسط شخص کاربر بر طرف می شوند و گاهی اوقات حتما باید در یک‌ مرکز تعمیرات تلفن همراه حرفه ای همچون دلتوس توسط تعمیرکار موبایل حرفه ای تعمیر شود.

اول‌ از همه این نکته را به یاد داشته باشید که نوع دوربین موبایل و تکنیک های منحصر به فرد آنان در موبایل متفاوت است. به طور مثال دوربین گوشی های آیفون همگی دارای ویژگی Real هستند و رنگ و جزئیات تصویر را به صورت کاملا واقعی ثبت و ضبط می کنند. در مقابل در دوربین های گوشی های معروف اندرویدی همچون سامسونگ و هوآوی، تصاویر کمی روتوش شده هستند و رنگ ها از دریچه ی دوربین این گوشی ها، به مقدار بسیار کمی اغراق شده تر ثبت می شوند.

حالا اگر بخواهیم تا از مشکلات عمومی که باعث خرابی دوربین موبایل شروع می شوند آغاز کنیم‌، باید بگوییم که اولا، بیشتر خرابی های دوربین تلفن همراه به خاطر مایعات خوردگی و ضربات است که در همین‌ بخش و در ادامه درباره ی آن ها بیشتر برایتان توضیح داده ایم. در درجه ی بعدی، تار بودن و یا مشکل در زوم کردن (Focus) و یا عدم Portrait کردن در گوشی های پیشرفته تر، از علائم شایع خرابی دوربین موبایل شناخته می شوند اما علائم دیگری هم دارد که در بخش بعدی به صورت مفصل به آن ها اشاره خواهیم کرد.

 همچنین، مثلا معمولا اگر دوربین پشت کار نکند، دوربین جلو هم از کار خواهد افتاد و یا بالعکس‌. یا مثلا اگر دوربین پشت کار نکند، فلش دوربین و یا چراغ قوه هم از کار خواهند افتاد.

اشاره کردیم که مواردی همچون آب خوردگی‌ موبایل و یا ضربه خوردگی گوشی تلفن همراه، باعث بروز اختلال در روند کاری دوربین موبایل می شوند.

اگر از خوانندگان ما باشید، در مطلب مایعات خوردگی موبایل که در توضیح آسیب هایی است که نشت و ورود مایعات به داخل موبایل دارد را مطالعه کرده باشید به خوبی می دانید که در صورتی که موبایل دچار آب خوردگی شود، باعث زنگ زدگی و سولفاته شدن مدارها و بخش های مختلف گوشی می شود. این تاثیرات مخرب بر روی دوربین تلفن همراه نیز تاثیر مخرب می گذارند.

البته ضربه خوردگی موبایل یکی‌ از دیگر دلایلی است که باعث خرابی دوربین موبایل می شود. مخصوصا که اگر ضربه به دوربین موبایل وارد شود، CCD موبایل دچار مشکل می شود و باعث بروز عیب در دوربین می شود.

در هنگام تعمیر مشکلات عمومی خرابی دوربین موبایل، با تعمیر مادر بورد و یا تعمیر و تعویض دوربین موبایل مشکل خرابی دوربین حل می شود مگر این که قبل تر با انجام تعمیرات ناشیانه، صدمات بیشتری بر مادر بورد وارد شود و چیپ و قطعات اصلی هم دچار مشکل شوند.

تا به این جا از ایرادهای مشترک و عمومی که خرابی دوربین موبایل به وجود می آورد سخن گفتیم، اما حالا می خواهیم‌ به برخی از مشکلات مختص به برخی از گوشی های خاص همچون آیفون در زمان خرابی دوربین گوشی تلفن همراه اشاره نماییم. به  طور مثال، اگر در گوشی های آیفون X به بالاتر، Face ID خراب شود، دوربین موبایل هم‌ خراب می شود. البته این رابطه به صورت عکس هم قابل اتفاق است.

نشانه های خرابی دوربین موبایل

گفتیم که تار بودن و یا مشکل در زوم کردن (Focus) و یا عدم Portrait کردن در گوشی های پیشرفته تر، از علائم شایع خرابی دوربین موبایل شناخته می شوند. برخی از دیگر آن‌ ها عبارتند از:

● صدا دادن لنز دوربین گوشی

صدا دادن لنز دوربین گوشی از مشکلاتی است که راه حل آن تنها تعویض و یا تعمیر دوربین گوشی موبایل است. آب خوردگی دوربین گوشی یا باقی ماندن رطوبت ناشی از خیس شدن از مواردی هستند که اختلالات عجیبی در عملکرد دوربین گوشی ایجاد می کنند.

● زوم نکردن دوربین و یا عدم آن

مشکل فوکوس دوربین گوشی از جمله مشکلات بسیار رایج در خرابی دوربین موبایل است. گاهی اوقات با تنظیم فوکوس دوربین گوشی و ریست کردن آن، این مسئله حل می شود. البته در صورتی که این مشکل مدت زمان زیادی ادامه داشته باشد نشان دهنده مشکل اساسی دوربین گوشی است.

● خارج شدن گوشی از حالت دوربین به صورت خودکار

این که دوربین موبایل به صورت خودکار بسته  شود و شما نتوانید عکس بگیرید خود یکی‌از نشانه های خرابی دوربین موبایل است. برای حل این مشکل باید یک بار گوشی را ریست کنید و یا حافظه ی پنهان دوربین را خالی کنید.

● خراب شدن شیشه دوربین

این که لنز دوربین خراب شود، از نظر کاربرد درونی گوشی تاثیری ایجاد نمی کند ولی خرابی آن باعث تار شدن تصاویر ثبت شده در دوربین گوشی است. خش افتادن و یا شکستگی، همگی باعث خرابی لنز دوربین می شود که باید برای تعمیر و تعویض آن اقدام به موقع نمایید‌.

در این مطلب به کمک تیم فنی تعمیرات دلتوس، به بررسی خرابی دوربین موبایل در تمامی این محصولات مختلف تکنولوژیکی و همچنین بررسی آن پرداختیم. این که چگونه باید این مشکل را حل کرد را بررسی کردیم و دیدیم‌ که چگونه باید خرابی دوربین‌ را تشخیص بدهیم. توصیه می کنیم که اگر نیاز به هرگونه تعمیرات موبایل دارید، به دلتوس مراجعه کنید تا با استفاده از نیروی کادر مجرب تعمیرکاران حرفه ای خود، به راحتی مشکل خرابی موبایل شما مخصوصا در قسمت دوربین بر طرف نمایند. در انتها از شما می خواهیم که اگر تجربه ای در این زمینه دارید، با ما  و دیگر‌خوانندگان دلتوس به اشتراک بگذارید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

یک فکر در مورد “همه چیز درباره ی خرابی دوربین‌ موبایل

  1. سمیه گفت:

    سلام روز بخیر
    یه سوال داشتم
    گوشیم هنگ کردم خاموش روشن کردم
    رفت روی ریکاوری بعد اوکی شد
    الان دوربین گوشی دگ کار نمیکنه مینویسه
    وقتی دوربین باز میکنم مینویسه به دوربین متصل نمیشه مدل گوشیم هم شیائومی می 10 پرو
    قابل رفع هستش
    مشکل نرم افزاری پیدا کرده؟

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام میتونه مشکل نرم افزاری هم باشه ولی امکان داره دوربین هم سخت افزاری مشکل داشته باشه

  2. darcy.got7 گفت:

    سلام. من دو هفته اس گوشیمو گرفتم بعد امروز دوربین دستگاهو باز کردم دیدم صدای تق میاد، هر دفعه برنامه ای دوربین لازم باشه همین تق صدا میده. بعد دوربین که باز هست یه صدای خرخر ضعیفی به گوش میرسه… و اینکه برنامه ی دوربین رو که باز میکنم یکی از دوربین ها (دوربین وسط) جابجا میشه. زوم ۱.۵ برابر هم نویز میندازه…
    میشه لطفا راهنمایی کنید چیکارش کنم ؟
    مدل: s23 ultra

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام باید حضوری بررسی کنیم

  3. محمد گفت:

    سلام وقت بخیر من گوشی a13 دوربینش نوردهی خیلی پایینی داره
    و بی کیفیت شده دوربینش
    با یه a13 دیگه کنار هم مقایسه کردم واقعا خیلی بد بود گوشی من
    میشه بگید از چیه.

    1. کارشناس فنی گفت:

      مشکل میتونه هم از دوربین باشه و هم از باطری که اید تعویض بشه

  4. Faeze گفت:

    سلام وقتتون بخیر من گوشی a53خریداری کردم دوهفته پیش اما دوربین گوشی به شدت رنگ مرده ای داره اصلا نورخوبی نداره میخواستم بدونم مشکل گوشی هست یا دوربین این مدل کلا اینجوریه و وقتی داخل اینستا گاهی صفحه تغییر رنگ می‌ده از سفید به سیاه درحد چند ثانیه

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام ممکنه لنز دوربین کثیف باشه در غیر اینصورت به شرکت گارانتی کننده مراجعه کنید.این مدل ها دوربین های نسبتا خوبی دارند

  5. عادل گفت:

    سلام من گوشیم a31 هستش
    دوربین گوشیم چند روز پیش بخار گرفته
    الان که بخار خشک شده
    دوربینم تار شده
    چیکار کنم؟ نیاز به تعویض داره؟

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام
      باید حضوری بررسی بشه

  6. آرش گفت:

    سلام و وقت بخیر من گوشی سامسونگ a52دارم
    چندروزه در حالت عکسبرداری معمولی یک لکه سیاه در سمت راست صفحه میوفته که این لکه در عکس گرفته شده هم وجود داره ولی روی حالت ویدیو یا سلفی نیست
    علتش چیه
    ممنونم

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام باید گوشی را حضوری بررسی کنیم

  7. سحر گفت:

    سلام من گوشیم ایفونه چن روز پیش افتاد زمینلس و قاب هم داشت چن روز بعدس دیدم تو تاریکی بخان فلس بزنم عکس بندازم پشت سر هم یکی دوتاش سیاه میشه و هیچی دیده نمیسه میشه بگین لطفا طبیعیه یا ن

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام طبیعی هستش ولی برای اطمیان بیشتر عکس را برای ما در پیج اینستا بفرستید @deltouscom

  8. امین گفت:

    سلام خسته نباشید، من یه گوشی ایفون 7 دارم موقع فیلم برداری و عکس گرفتن انگاری یه موج تو تصویر میافته که خیلی منو اذیت میکنه ممنون میشم بگید از کجاست درضمن رو حالت سلفی میارم درسته ولی دوربین پشت نه

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام
      اگر فقط دوربین جلو هست گلس گوشی را چک کنید و تمیز کنید .

  9. رزیتا گفت:

    سلام ببخشید گوشی من خیس شد و لنز هاش رو بخار گرفت وقتی کذاشتم در برنج بخار ها از بین رفت اما دوربین باز نمیشه و یک صفحه ی سیاه نشون میده میخواستم بدونم دوربین ها سوختن ؟ ممنون میشم پاسخ بدین

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام
      هرچه زودتر گوشیتون رو به مرکز تخصصی برسونید تا سی پی یو آسیب ندیده

  10. عارف گفت:

    سلام ، بنده دوربین گوشیمو تعویض کردم و همه چیزش اوکیه ولی وقتی دوربین رو باز میکنم ، یک صدای بسیار کم از لنز خارج میشه ، آیا مشکلی هست؟

    1. کارشناس فنی گفت:

      سام لطفا مدل گوشیتون رو بفرمایید

        1. کارشناس فنی گفت:

          سلام
          مشکل از دوربین هستش .به مرکزی که براتون تعویض کرده مراجعه کنید و اگر گارانتی دارید از آن استفاده کنید.

  11. فاطمه گفت:

    سلام گوشیم شائومی نوت۸پرو هست .دوربین سلفیش کار نمیکنه و‌یا وارد دوربین میشم سیاه میشه .
    سلفی هم اگه بعد هی خاموش کردن بیاد بعد چند ثانیه خط های رنگی میشه ??

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام یکبار ریست فکتوری کنید

      1. علی گفت:

        سلام.
        من چند روزه از دیجی کالا گوشی poco x4 pro با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسل گرفتم با اینکه گوشی قبلیم شیایومی note10pro بود اونم ۱۰۸ ولی این پوکو اصلا کیفت نداره فوکوس نمیشه تصویر تاره .حتی مرجوع کردم گفت کارشناسان ما به دقت بررسی کردن اما ایرادی یافت نشد و بهم برگردوندن حتی زمانی که تماس تصویری می‌گریم از واتساپ دوربین سلفی کلا کیفت پایین و تار و وقتی رو دوربین اصلی می‌خوام ببرم تصاویر به صورت اسلوموشن و بسیار تار است.
        مشکل از کجاست؟

        1. کارشناس فنی گفت:

          سلام
          حتما به شرکت گارانتی کننده مراجعه کنید

  12. محمد حسن گفت:

    سلام من گوشی a12دارم
    ازاین گارد های ژله ای دارم
    به اندازه نیم بند اب روی پشت گوشی هست گوشیم خراب میشه یا نه

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام خیر مشگلی نیست

  13. آرتین گفت:

    سلام اگه چهره قفل گوشی روشن باشه دوربین جلو گوشی همیشه داره کار میکند؟

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام
      خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ریکپچا و گوگل محافظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.