خرابی کارت گرافیک لپ تاپ یکی از مهم ترین دلایلی است که کاربرانی که از لپ تاپ استفاده می کنند برای تعمیرات آن به مراکز تعمیرات و یا نمایندگی های برند سازنده دستگاهشان مراجعه می کنند. کارت گرافیک در واقع قسمتی است که وظیفه پردازش گرافیکی در لپ تاپ را بر عهده دارد و در واقع هر آن چه که کاربر بر روی صفحه نمایشگر خود می بیند، تبدیل اطلاعات باینری به تصویر توسط این قطعه است.

 البته این چیپ های گرافیکی همانند بسیاری از دیگر قطعات لپ تاپ مستهلک شده و کم کم کارایی خود را از دست می دهند و در نهایت، به مرور زمان خرابی کارت گرافیک برای سیستم شما اتفاق می افتد که البته قابل تعویض و تعمیر است.

امروز در این مقاله می خواهیم به این بپردازیم که عوامل خرابی کارت گرافیک در لپ تاپ چه مواردی هستند و برای تعمیر آن باید چه کار کرد و اصلا چگونه می توان خرابی آن را کمی عقب تر انداخت پس، تا به انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کارت گرافیک لپ تاپ چیست؟

در مقدمه اشاره هایی کوتاه درباره این که کارت گرافیک چه قطعه ای است و وظیفه آن در سیستم یک لپ تاپ چیست، مختصری توضیح دادیم. در یک تعریف ساده و به دور از تکلف باید بگوییم که کارت گرافیک در واقع یک قطعه چیپ است که حکم واحدی پردازشگر در زمینه اشکال بصری را بر عهده دارد. البته طبیعی است که پس از گذشت چندین سال، کارت گرافیک لپ تاپ به خاطر مواردی هچون فشار وارد شده به سیستم و یا دیگر عوامل مخربی همچون نفوذ مایعات، نوسانات برق، حرارت ایجاد شده توسط دستگاه و ضربه های شدید ممکن است که ضعیف و خراب شود. البته نباید از فشار بسیار زیادی که به کارت گرافیک دستگاه در هنگام انجام بازی های کامپیوتری وارد می شود، به عنوان یکی از عوامل خرابی کارت گرافیک لپ تاپ به این سادگی ها گذر کنیم.

حال با این اوصاف، خرابی کارت گرافیک لپ تاپ نشانه های مختلفی دارد که می توانید با دانستن آن ها، هر چه زودتر برای تعمیر آن به یک مرکز تعمیرات لپ تاپ مراجعه نمایید. برخی از شایع ترین نشانه های خرابی کارت گرافیک در لپ تاپ عبارتند از:

  • خاموشی لپ تاپ پس از بالا آمدن صفحه خوشامدگویی که به احتمال زیاد علت آن سوختگی یکی از قطعات مرتبط با کارت گرافیک است.
  • عدم نمایش تصویر بعد از روشن کردن لپ تاپ
  • کند شدن نمایش تصویر و بی کیفیت شدن آن پس از بازی یا کار کردن با یک نرم افزار سنگین
  • ایجاد صدای بوق در کیس که نشانه خرابی کارت گرافیک و یا عدم اتصال درست در مادربورد است.
  • نمایش خط های راه راه عمودی از بالا به پایین بر روی صفحه نمایش

چگونه می توان عمر کارت گرافیک را افزایش داد؟

در سیستم عامل ویندوز برای تشخیص خرابی کارت گرافیک لپ تاپ خود در ابتدا، در قسمت Contorol Panel، وارد بخش System and security شده و از قسمت Divice Manager بخش Display Adapters را بررسی نمایید. بعد از این که گزینه Device Status را باز کردید، اگر جمله This Device is Working Properly بر روی صفحه مانیتور نمایش داده شد، وضعیت سلامت کارت گرافیک شما خوب است ولی در غیر این صورت؛ حتما برای تعمیر و تعویض کارت گرافیک لپ تاپ خود اقدام نمایید.

البته به این مسئله توجه داشته باشید که با وجود این که استهلاک کارت گرافیک حتمی است اما در نهایت می توان با رعایت برخی نکات، خرابی این قطعه را کمی عقب تر انداخت. اتفاقا باید بدانید که کار سختی هم نیست و تنها لازم است که در حین کار حواستان با لپ تاپ خود، به میزان حرارتی که دستگاه از خود ساتع می کند، باشد و میزان داغی آن بیشتر از حد ممکن نشود.

 در حین کار با سیستم خود، مراقب نفوذ مایعات و انواع آب خوردگی دستگاه باشید زیرا یکی از مهم ترین عواملی که هم باعث خرابی کارت گرافیک و هم دیگر اجزای مهم لپل تاپ همچون کیبورد می شود؛ نفوذ انواع سیالات به داخل آن است.

پیشنهاد می کنیم در حین کار با لپ تاپ، سیستم خود را بر روی سطوح چوبی، شیشه ای و یا فلزی قرار دهید که ورود و خروج هوا در آن راحت باشد زیرا در غیر این صورت، دما به راحتی داخل و خارج سیستم نمی شود و حرارت ایجاد شده به چیپ گرافیک؛ صدمه خواهد رساند. پیشنهاد می کنیم تا در مطلب استفاده بهینه از لپ تاپ، درباره شرایط نگهداری این وسیله بیشتر بخوانید.

در این مطلب به علل مختلفی که باعث خرابی کارت گرافیک می شوند به همراه برخی نکات برای نگهداری از آن را برایتان مود بررسی قرار دادیم. اگر در هر صورتی، کارت گرافیک شما دچار خرابی شد و شما مجبور به اقدام برای تعویض و درست کردن آن شدید، اصلا نگران نباشید. زیرا می توانید با مراجعه به یکی از مراکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ، به راحتی مشکل خرابی کارت گرافیک لپ تاپ خود را برطرف نموده و همچون سابق به کارهای خود ادامه دهید و برای این کار تنها کافیست که سیستم خود را به یک تعمیرکار حرفه ای لپ تاپ بسپارید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

پست های مرتبط

یک فکر در مورد “چرا کارت گرافیک لپ تاپ خراب می‌شود؟

  1. وحید گفت:

    سلام. من کارت گرافیک لبتابمو تعمیر کردم. آیا ممکنه بعد از این لبتابم حساس شده باشه و عمرش کم بشه؟

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام بله معمولا وقتی کارت گرافیک تعمیر میشه به معنی تموم شدن عمر لپ تاپ هستش

  2. سمیرا بیات گفت:

    سلام من صفحه نمایش لپ تابم بالا نمیاد ،برای کارم مجبورم ازش استفاده کنم و به تلویزیون وصلش کردم با کابل hdmi ,اگر مشکل کارت گرافیک داشته باشد برای لپ تابم مشکل جدی پیش نمیاد با این طرز استفاده ؟ یا اصلا نباید به این شکل ازش استفاده کنم چون دقیق نمیدونم مشکل lcd هست یا گرافیک ؟

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام احتمالا مشکل از ال سی دی و یا فلت هستش

  3. هادی گفت:

    سلام یک هفته هست که لپ تاپم خود به خود تصویرش شدیدا پرش داره و گاهی خطوط افقی و گاهی عمودی نشون میده. کارت گرافیک ها هر دو نصب و آپدیت هستن؛ یکبار هم گرافیک آنبرد رو غیر فعال کردم ولی فایده نداشت.باز و بسته کردن صفحه نمایش هم تاثیری روش نداره و فقط هر از گاهی پرش پیدا میکنه و بعد خوب میشه، گوشی و میدان مغناطیسی هم اطرافش نیست؛ به نظر شما عیبش چیه؟

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام
      احتمالا مشکل از کارت گرافیک هستش یا ممکنه ال سی دی مشکل داشته باشه

  4. aryan گفت:

    سلام من یه مشکلی دارم که نمیدونم چرا اینجوری شدع کارت گرافیکم INTEL(R)HD GRAPHICS 4600 هستش ولی کلا 111 مگ میدع توی چنتا بازی رفتم و نشون داد که چقد کارت گرافیک میگیرع و 111 مگ بود و این جالبه که من قبلا اون بازی رو با کیفیت عالی بازی میکردم ولی الان مجبورم رو کیفیت پایین بازی کنم مشکل از چیه ؟و با توجع به چیزی هم که بالا نوشته بود کارت گرافیکم سالمه یعنی مشکل از ویندوزه مشکل چیه ممنون میشم کمک کنید

    1. کارشناس فنی 2 گفت:

      سلام، ویندوز رو عوض کنید

    2. Amir.h گفت:

      سلام وقت بخیر
      من مدتی هست که ارور صفحه آبی با ارور nvme_tdr_failiure میگیرم
      دلیلش چیه

      1. کارشناس فنی گفت:

        سلام دستگاه باید حضوری بررسی بشه

  5. Alonem گفت:

    سلام وقتتون بخیر من لپ تاپم حدود 7 سالی میشه که خریدمش قبلا که بازی میکردم باش بازی هارو روان اجرا میکرد اما الان با لگ اجرا میشن

    1. کارشناس فنی 2 گفت:

      سلام، یکبار ویندوز رو عوض کنید

  6. شهراد گفت:

    سلام دو سالی هست که با لب تاپ وقتی میرم تو بازی بعد از یک ساعت یا بیست دقیقه بازی خود بخود لب تاپ خاموش می شود. فن رو چک کردم خوب کار میکنه آداپتور هم بردم چک کردم درست بود سرویس هم کردم و سیلیکونش(cpu,gpu) هم عوض کردم ولی هنوز خاموش میشه موقع فیلم دیدن مشکلی نداره حتی موقع کار کردن با نرم افزار سه بعدی هم مشکلی نداره. مدل لب تاپ sony vpcf13wfx هست.پیش تعمیر کار هم بردم سر در نیاورد . لطفا راهنمایی کنید.

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام لطفا با شماره 88782347 داخلی 127 تماس بگیرید تا راهنماییتون کنن

  7. امیرعلی گفت:

    سلام
    من یک لب تاپ ویندوز ۷ مارک hp دارم.کارت گرافیکش را اپدیت کردم روز اول خوب بود ولی روز دوم زمانی که می خواستم وارد برنامه ها بشوم(گوگل،بازیا و…)چند صفحه کد می اید.
    ایا کارت گرافیکم خراب شده؟

    1. کارشناس فنی گفت:

      احتمالا مشکل سخت افزاری نیست وباید ویندوز رو تعویض کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ریکپچا و گوگل محافظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.