تفاوت بین آپدیت و آپگرید چیست؟

تفاوت بین آپدیت و آپگرید: شاید در طول روز، ما بارها از کلمه های آپدیت کردن و یا آپگرید کردن استفاده کنیم و همه منظورمان به روز رسانی یک سیستم با یک برنامه باشد اما چند درصد می دانیم که تفاوت آپدیت و آپگرید کردن یک سیستم یا یک برنامه چیست؟ اگر شما هم از دسته افرادی هستید که تفاوت این دو اصطلاح مهم در دنیای تکنولوژی را نمی دانید و زیاد از آن ها استفاده می کنید، باید بگوییم که در واقع بارها منظورتان را اشتباه منتقل کرده اید!

هر کدام از اصطلاحات update و upgrade، در زمان های مختلف و برای دستگاه های مختلف به کار برده می شوند.

از آن جایی که این اشتباه بین مردم بسیار رایج است، ما تصمیم داریم تا دراین مقاله از مجله ی دلتوس به بررسی تفاوت بین این دو اصطلاح بسیار پرکاربرد در فناوری و کاربران این صنعت بپردازیم پس، با ما تا به انتهای این مطلب همراه باشید.

تفاوت آپدیت و آپگرید کردن

هم آپدیت کردن و هم آپگرید کردن یک سیستم،‌ هر دو راهی برای ایجاد کردن یک‌ سری تغییرات در سیستم عامل، برنامه کامپیوتری و یا یک اپلیکیشن موبایلی هستند اما موردی که آن ها را از هم متمایز می کند این است که هرکدام از این دو اصطلاح، برای سیستم خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع بهتر است بگوییم که تفاوت آپدیت و آپگرید کردن این است که با این که هر دو راهی برای ایجاد تغییر هستند اما مهم ترین فرق آن ها، اهمیت اعمال و تغییرات انجام شده و تعداد آن ها در یک برنامه و یا یک سیستم است.

در واقع شما با آپدیت کردن یک نرم افزار، عملکرد بخش های کوچکی از آن را بهبود بخشیده و اشکالات آن‌ را رفع می کنید و این در حالی است که با آپگرید کردن آن، در نسخه یا ورژن ارائه شده ی آن، تغییری در ساختار آن دستگاه و نرم افزار آن به وجود می آورید. به همین خاطر، تفاوت آپدیت و آپگرید کردنبازه های مختلفی را در گستره ی خود قرار می دهند و حتی میزان تغییراتی که ایجاد می کنند نیز متفاوت است. با این حال در ادامه با ما همراه باشید تا تفاوت های مختلف update و آپگریدکردن را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

آپگرید کردن چیست؟

همه ی ما می دانیم که زمانی که یک دستگاه الکترونیکی و هوشمند را خریداری می کنیم، یک سری برنامه ها و سیستم عاملی خاص بر روی آن نصب است. اما از آن جایی که تمامی سیستم عامل ها و برنامه ها همواره در حال به روز رسانی هستند، ما نیز به عنوان یک‌‌‌ کاربر باید برای کارایی بهتر وسیله ی مورد نظر، نسبت به به روز رسانی آن توجه نشان دهیم. حال، زمانی که یک سری تغییرات اساسی را به صورت قابل توجه بر روی یک‌ نرم ‌افزار اعمال کنیم، این کار را آپگرید کردن می گویند.

با این که امروزه بیشتر برنامه ها و به روز رسانی ها مخصوصا برای سیستم عامل های ویندوز و مک رایگان ارائه می شوند اما آپگرید کردن، گاهی اوقات شامل پرداخت هزینه می شود. در کل آپگرید کردن از آپدیت کردن، عمل پیچیده تری است زیرا حجم آن بسیار بالاتر است و زمان بیشتری برای این کار باید گذاشت.‌

علت سنگین تر بودن آپگرید یک نرم‌ افزار به این دلیل است که باید اطلاعات جدید، جایگزین اطلاعات قبلی شوند که این خود هم از نظر زمانی و هم‌‌ از نظر حجم اطلاعات جایگزین شده، تفاوت بسیار عمده ای بین آپدیت و آپگرید کردن است.

تغییرات اساسی در آپگرید

از دیگر‌ سری موردهای تفاوت آپدیت و آپگرید کردن این است که زمانی که نرم افزار آپگرید می شود، معمولا شاهد تغییرات ویژه ای در بخش های رابط کاربری گرافیکی یا GUI هستیم. ویژگی ها و امکانات جدیدی که در بستر ورژن جدید قرار گرفته اند به سیستم اضافه می شود و در حالت کلی، کاربر تا جایی که سیاست های شرکت سازنده ی دستگاه مورد نظر و آپگرید ارائهشده از طرف آن ها اجازه دهد، می تواند هم پای دیگر سیستم ها، با دستگاه خود از لحاظ نرم افزاری کار کنند. لازم به ذکر است که حجم آپگرید کردن نسبت به آپدیت کردن بسیار زیادتر است و به نسبت حجم تغییرات، گاهی به چندین گیگابایت هم می رسد. همچنین بهتر است تا آپگرید کردن دستگاه خود را به کارشناسان زبده ی مراکز تعمیرات و خدمات فناوری همچون دلتوس بسپارید تا آن ها به بهترین نحو ممکن، نرم افزار دستگاه شما را به روز رسانی نمایند.

آپدیت کردن چیست؟

از جمله مواردی که می توان درباره ی تفاوت آپدیت و آپگرید کردن بیان کرد، آسانی آپدیت کردن نسبت به آپگرید کردن است. به طوری که تقریبا می توان گفت که هر کاربری خود توانایی آپدیت کردن سیستم و برنامه هایش را دارد. در واقع زمانی که برنامه یا اپلیکیشنی را update می کنیم، اجازه داده ایم‌ تا تغییراتی بر روی برنامه ایجاد شود که در نهایت بر خلاف آپگرید کردن، تاثیری بر روی ساختار اصلی نگذارد. تغییراتی همچون: پَچ های امنیتی، مرتفع شدن مشکلات فنی، اضافه شدن پشتیبان برای درایورها و همچنین اضافه شدن سخت افزارهای جدید هم برای سیستم های خانگی و هم برای موبایل ها، تبلت ها و دیگر وسایل ساخته شده در رده ی وسایل تکنولوژی، همگی در دسته ی آپدیت کردن قرار می گیرند.

آیا آپدیت کردن رایگان است؟

در نظر داشته باشید که آپدیت کردن، اکثر اوقات چه در برنامه های موبایلی وچه در نرم‌ افزار سیستم های کامپیوتری، رایگان است و در مواردی که برنامه ها پولی هستند، شما می توانید تنها با یک بار پرداخت هزینه ی خرید برنامه، آپدیت های آن‌ را به صورت رایگان دریافت نمایید. به طور مثال، شما یک بار برای خرید و نصب برنامه ی ویندوز هزینه می کنید ولی می توانید دیگر تمام آپدیت های آن را به صورت رایگان در اختیار داشته باشید.

تفاوت بین آپدیت و آپگرید: لازم به ذکر است که آپدیت کردن نسبت به آپگرید کردن، وقت و حجم کمتری می برد اما این قانون همیشگی نیست بلکه در بیشتر مواقع، نسبی است. بهطور مثال ممکن است که تا به حال برای به روز رسانی برنامه هایی همچون اینستاگرام، تلگرام یا بازی های مختلف در سیستم های مختلف، چندین کیلوبایت یا مگابایت (گاهی ۱۰۰ مگابایت!) استفاده شود.

در این مطلب به بررسی تفاوت آپدیت و آپگرید کردن پرداختیم.

معنای دقیق آپدیت و آپگرید

با خواندن این مطلب دیگر به خوبی می دانید که با این که آپدیت و آپگرید کردن هر دو به معنای به روز رسانی هستند اما بازه ی آن ها بسیار با یکدیگر متفاوت است. حتی این دو هر کدام در ورژن نرم افزاری هم متفاوت هستند زیرا آپگرید کردن در ورژن نرم افزار نیز تاثیر می گذارد ولی آپدیت کردن، خیر. یا از آپگرید کردن برای ‌clean install کردن به صورت مستقیم از ابتدا استفاده می شده است و این در حالی است که برای چندی است که آپدیت هایی که اخیرا ارائه می شوند، در فایل های نصبی و ISO خود، چنین ویژگی را قرارمی دهند.

در انتها شما بگویید که نظرتان درباره ی تفاوت آپدیت و آپگرید چیست؟ تا به حال خودتان این کارها را انجام داده اید؟ نظر و تجربه ی خود را با ما و دیگر خوانندگان دلتوس به اشتراک بگذارید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ریکپچا و گوگل محافظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.