USB تایپ سی یا Type-C چیست ؟

USB تایپ سی استانداردی در حال ظهور برای شارژ و انتقال اطلاعات است. در حال حاضر، آن را می توان در دستگاه هایی مانند لپ تاپ، گوشی و تبلت های جدید دید. با گذشت زمان تقریبا همه آن چیزهایی را که در حال حاضر از رابط های قدیمی تر و بزرگتر USB استفاده می‌کنند، به سمت استفاده از USB تایپ سی حرکت می‌‌کنند.

USB تایپ سی دارای یک رابط جدید و کوچکتر است که برخلاف نسخه‌های قبلی USB، قابلیت اتصال از هردو جهت را دارد و در نتیجه اتصال آن آسان تر است. کابل های USB تایپ سی قابلیت حمل جریان بیشتری را دارند، بنابراین می توان آن ها را برای شارژ دستگاه های بزرگتر مانند لپ تاپ نیز استفاده کرد. آنها همچنین سرعت انتقال USB 3.0 را دو برابر می کنند و به چیزی در حدود ۱۰ گیگابیت در ثانیه می‌رسانند.

USB تایپ سی دارای یک رابط کوچک فیزیکی است که تقریبا اندازه یک رابط میکرو USB می‌باشد. رابط USB تایپ سی می تواند از نمونه های جذاب و جدید USB مانند (USB 3.1 و USB power supply USB PD) پشتیبانی کند.

شارژر تایپ سی چیست و استفاده از این کابل چه مزایایی دارد؟

یک اتصال‌دهنده جدید و البته باریک می‌باشد که از استانداردهای مختلف مانند USB 3.1 و ارسال توان (USB PD) حمایت می‌کند. با استفاده از یک تبدیل کننده می‌توان اتصال بین پورت USB Type-C را با سایر پورت‌ها برقرار دارد. به سادگی می‌توان این کابل را به یک پورت واحد تبدیل کرد و همچین از سایر خروجی‌ها استفاده کرد. بر خلاف تصور بیشتر افراد، کابل شارژر تایپ سی تنها یک کابل شارژر نیست. به عبارتی علاوه بر این که از فناوری تایپ سی در کابل‌های پر سرعت شارژر گوشی‌های سامسونگ نیز استفاده می‌شود به عنوان یک کابل پرسرعت هم برای تبادل اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای کابل شارژر تایپ سی چیست؟

  • سریع تر شدن سرعت شارژ وسیله خود
  • افزایش عمر باتری وسیله خود
  • یکپارچه شدن پورت تمام دستگاه‌ها و دور ریختن کلیه کابل‌های قدیمی

با معرفیUSB‌ نوع سی توسط انجمن توسعه دهندگان تکنولوژی USB به عنوان استاندارد جهانی سعی در یکپارچه کردن پورت و اتصال‌دهنده تمام دستگاه‌ها دارد. استفاده از این کابل در تمام دستگاه‌ها، مشکل داشتن تمام کابل‌های متنوع و متفاوت برای دستگاه‌های مختلف حل خواهد شد و دیگر لازم نیست که برای هر دستگاه نیاز به یک کابل منحصر به فرد USB Type-A و یا USB Type-B داشت.

  • استفاده آسان از این کابل ها برخلاف استفاده از شارژرهای تایپ بی

کابل شارژر نوع سی برگشت پذیر می‌باشد و از لحاظ نحوه اتصال شبیه به کابل Lightning اپل می‌باشد. یعنی زمانی که قصد دارید گوشی خود را به شارژر وصل کنید دیگر لازم نیست که اتصال‌دهنده را حداقل 3 بار برگردانید و به دنبال جهت گیری درست آن باشید. می‌توانید از هر دو طرف کابل  برای پورت گوشی خود استفاده کنید. از این رو این ویژگی یکی از مزایای خوب کابل شارژر تایپ سی می‌باشد.

این کابل در میان تمامی گوشی‌های همراه در حال گسترش می‌باشد و تمام دستگاه‌های باید به عنوان استاندارد جهانی از این نوع کابل استفاده کنند. از این رو در آینده‌ای نزدیک دیگر لازم است چند نوع کابل‌های مختلف USB را همراه خود داشت زیرا تمام دستگاه‌های تولید شده از این پس از نوع تکنولوژی بهره مند می‌باشند.

کابل شارژ و دیتا Type-C

گوشی های مجهز به USB Type-C

از آنجایی که تکنولوژی USB Type-C به سرعت به یک دست آورد بسیار مفید تبدیل شده است.

تقریبا تمامی برند های گوشی موبایل، گوشی های خود را به این تکنولوژی مجهز کرده اند.

از گوشی های پرچم دار Samsung گرفته تا گوشی ها زیبای و رنگارنگ Huawei، این تکنولوژی را درون خود دارند. این تکنولوژی به سریع تر شارژ شدن، افزایش سرعت تبادل اطلاعات و البته افزایش عمر مفید پورت شارژ، مسیر شارژ و باتری آن ها شده است. حتی طبق شایعات، ممکن است شرکت Apple گوشی ها موبایل iPhone در سال 2019، به این تکنولوژی مجهز کند. شرکت اپل در سال های اخیر از این پورت برای لپ تاپ های خود استفاده می کرده و به نظر می رسد خواستار حذف پورت Lightning از گوشی های خود است. از آن جایی که گوشی های iPhone از مدل iPhone 8 به تکنولوژی شارژ سریع و توانایی تحمل آمپر بالا مجهز شده اند، می توان از یک شارژ برای شارژ لپ تاپ و گوشی استفاده کرد.

در سال های گذشته داشتن یک گوشی موبایل با پورت USB Type-C کمی آزار دهنده بود. چرا که علاوه بر کمبود منابع برای شارژ، استفاده همزمان از شارژر و هندزفری کمی سخت بود. اما امروزه بسیاری از گوشی ها به این تکنولوژی محهز شده اند و یک گوشی با داشتن پورت USB Type-C چندان عجیب نیست.

شارژ لپ تاپ با USB Type-C

بسیاری از لپ تاپ های جدید به پورت USB Type-C مجهز اند، اما فقط برای انتقال اطلاعات برای شارژ کردن آن ها. شاید برای شما عجیب باشد اما امروزه لپ تاپ ها به سوی تغییر پورت شارژ به پورت Type-C هستند. لپ تاپ های MacBook در سال 2015 جزو اولین لپ تاپ های مجهز به پورت شارژ Type-C بودند. البته فقط شرکت Apple لپ تاپ های خود را به این تکنولوژی قدرتمند مجهز نکرده است. لپ تاپ های جدید Microsoft و Samsung نیز از این تکنولوژی پشتیبانی می کنند که در آینده ای نه چندان دور ممکن است شاهد از بین رفتن کامل پورت شارژ های قدیمی باشیم.

قیمت کابل تایپ سی

کابل های تایپ سی درست مانند دیگر کابل های شارژر قیمت های متفاوتی دارند. همانطور که گفتیم شما باید قبل از خرید کابل شارژ خود، به اینکه شارژر شما دو طرف تایپ سی یا یک طرف تایپ سی است دقت کنید. اما این موضوع نیز مهم است که برند کابل شارژ مورد نظرتان را نیز درست انتخاب کنید. با اینکه کابل های Type-C چه برند Samsung باشند چه دیگر برند ها، در انتقال شارژ یا اطلاعات تفاوتی ندارند، اما از نظر ظاهری ممکن است کمی آزار دهنده باشد که کابل شارژ شما با گوشی موبالتان از نظر برند هم خوانی نداشته باشد. البته این موضوع به علاقه ی شخصی شما بستگی دارد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ریکپچا و گوگل محافظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.