بارها گفته ایم و تاکید کرده ایم که در عصر و دوره ی تکنولوژی، دیگر دسترسی به هیچ چیزی برای انسان ها، غیر قابل تصور نیست. از داشتن وسیله ای ارتباطی کوچکی که تقریبا تمام وجوه زندگی ما را مدیریت می کند تا زندگی بر روی ماه و مریخ، همه ی چیزهایی هستند که ما آن ها را در دسترس خود داریم و هیچ کدامشان در رویای ما نیستند. این ها همه صورت مسئله ای مثبت و هیجان انگیز از تکنولوژی هستند ولی اتفاقات منفی که گاه حاشیه ی امن کاربران را دستخوش تهدیدات خود قرار می دهد نیز وجود دارد که گهگاهی، ذهن هر کسی را به خود مشغول می سازد که یکی از نمونه های آن، موضوع هک کردن موبایل است.

تا به حال شده است که تبلیغی در دنیای مجازی ببینید و یا داستانی از هک شدن یک گوشی موبایل از دوستان خود شنیده باشید؟ یا حتی در تجربه ای نزدیک تر و غیر قابل انکارتر، تا به حال برایتان پیش آمده است که تلفن همراه خودتان هک شود؟ از آن جایی که موضوع هک شدن موبایل یکی از سوالات تقریبا همیشگی افراد مختلف است، امروز در تیم تحریریه ی دلتوس به صورت همه جانبه ای به بررسی این موضوع می پردازیم. پس اگر این مورد سوال شما هم هست، در ادامه با ما همراه باشید.

هک کردن موبایل، از شایعه تا واقعیت!

قبل ترها و تا زمانی که استفاده از تلفن همراه به گستردگی امروز نشده بود، معمولا کلمه ی هک زد در اخبارهای جهانی و به قصد دزدی های بزرگ از بانک های بزرگ و یا حملات گسترده ی سایبری با مقاصد اغلب سیاسی می شنیدیم اما این روزها، دیگر هک کردن تنها مختص کامپیوترها و تشکیلات بزرگ نیست بلکه دیگر این وسیله ی کوچک و کاربردی هم دستاویزی برای برداشت غیر قانونی اطلاعات کابرانش تبدیل شده است. کمی که به گذشته برگردیم، هنوز هم جامعه معتقد بود که گوشی افراد معروف و به اصطلاح سلبریتی ها هدف هکرها به منظور سو استفاده از اطلاعات شخصی آن ها، قرار می گیرد اما دیگر افراد معروف و افراد معمولی فرقی با هم ندارند و هر کدام به نحوی اطلاعاتشان برای هکرها، کارایی دارد. البته واقعیت این است که هکرها، تا زمانی که یک کاربر برای آن ها تبدیل به سوژه نشود، اقدام به هک کردن موبایل آن نمی کنند.

یک بار برای همیشه این را به خاطر داشته باشید که اگر گوشی تلفن همراه شما هک شد، یعنی هکر هم به برنامه های نصب شده در گوشی شما و هم کلیه ی حساب های کاربری، شبکه های اجتماعی، مخاطبین و عکس های شما دسترسی دارد. البته در میان تمام این اطلاعات بعضاً دلهره آور درباره ی هک شدن موبایل باید بگوییم که دسترسی غیر قانونی به سیستم عامل یک موبایل اصلا کار ساده و راحتی نیست و واقعا یک شخص باید انگیزه ای فراتر از ماجراجویی برای هک کردن گوشی شما داشته باشد. البته این در حالی است که هک کردن برنامه های نصب شده بر روی موبایل بسیار آسان تر‌ از هک کردن موبایل است. در واقع هکرها با ساخت یک تروجان که معمولا به برنامه هایی غیر اصیل ولی با رنگ و لعابی گول زننده آن هم معمولا در سایت ها قرار می گیرند، بر روی گوشی های شما نصب شده و یک در باز و مخفی برای هکرها به وجود می آورند. به همین خاطر همیشه توصیه و تاکید کرده ایم که برای نصب برنامه های مختلف، همیشه به استورهای مجاز قرار گرفته شده بر روی تلفن همراه خود مراجعه کنید و در غیر این صورت هیچگونه برنامه ای را بر روی گوشی تلفن همراه خود نصب ننمایید.

این‌ نکته را هم باید بدانید که با این که گوشی های ساخت شرکت اپل از امنیت بسیار بالاتری نسبت به دیگر گوشی ها برخوردار هستند اما با این حال باید بگوییم که هر گوشی با هر سیستم عاملی قابلیت هک شدن را دارد.

در این میان، بیشترین‌ ابزاری که برای هک کردن کاربران استفاده می شود، رت (Rat) است که بالاتر از آن به عنوان تروجان یاد کردیم. اسب تروجان را که می شناسید؟ دقیقا هکرها با استفاده از همین روش، کاربران را طعمه ی خود قرار می دهند.

در واقع کدهایی در این برنامه ها وجود دارند که کدهای مخرب هستند و اصطلاحا به آن ها، رت یا تروجان می گویند.

برنامه هایی که در آن ها رت وجود داشته باشد می توانند به راحتی:

● صفحه کلید شما را بررسی کرده و تمام اعداد و حروفی که وارد می کنید را داشته باشند و از رمزهای شما با خبر شوند.

● می توان دستگاه مورد نظر را به طور کامل در اختیار گرفت و روی آن نصب و حذف برنامه های دیگر، مشاهده گالری، مشاهده پیام ها و مخاطبین، بستن و باز کردن برنامه ها و غیره را دید و کنترل کرد.

● می توان به راحتی وب کم تلفن همراه هدف را روشن کرده و فیلم برداری کرد.

یکی از دیگر راه ها برای هک کردن موبایل، نصب اپلیکیشن های جاسوسی اطلاعات روی تلفن همراه شخص دیگر است. متاسفانه هکرها با نصب برنامه های جاسوسی و مخربی که توسط افراد کنجکاو بر روی تلفن شما نصب می شود و اتفاقا معمولا پنهان و یا اصطلاحا Hidden هستند و در نتیجه در منوی اصلی نمایش داده نمی شوند، اقدام به جاسوسی از گوشی کاربر را می کنند. به همین دلیل هم ممکن است شما به راحتی متوجه وجود آن نشوید و مدت های طولانی اطلاعات شما در دسترس هکرها قرار بگیرد.

 برای جلوگیری از هک شدن موبایل باید چکار کرد؟

مجددا تاکید می کنیم، واقعا سیستم عامل گوشی شما عامل نهایی برای جلوگیری از هک شدن نیست اما امنیت سیستم عامل اندروید نسبت به ios، در برخی موارد بسیار شکننده تر است. این شکنندگی به شکلی است که حتی با یک کلیک بر روی لینک آلوده، می توان موبایل را هک کرد. به همین خاطر توصیه هایی که در ادامه برای جلوگیری از هک شدن موبایلتان را می کنیم، را جدی بگیرید:

● از نصب اپلیکیشن هایی که در منابع نامشخص وجود دارند خودداری کنید.

● از برنامه هایی همچون تلگرام، واتساپ، سایت های اینترنتی نامعتبر دانلود نکنید.

● اغلب اپلیکیشن های مخرب که دارای رت هستند، محتوای خاصی نداشته و با باز کردن آن ها محتوایی را مشاهده نمی کنید را حذف کنید.

● لینک های ناشناس که به ایمیل شما و یا حتی پیامک های شما فرستاده می شوند را باز نکنید.

در این مطلب به مهم ترین دلایل و انگیزه هایی که باعث هک کردن موبایل شما می شوند پرداختیم. در انتها باید تاکید کنیم که هر فعالیت مشکوک در گوشی خود را جدی بگیرید و اگر متوجه هک شدن گوشی خود شدید و یا پیامی از هکرها دریافت کردید، به پلیس فتا گزارش کرده و برای پاکسازی تلفن همراه خود، به مرکز تعمیرات تلفن همراه همچون دلتوس مراجعه نمایید تا با اتکا به تجربه و دانش کارشناسان ما، تلفن خود را پاکسازی کامل نمایید و حس خوب آرامش بعد از تعمیرات تلفن همراه خود را تجربه کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

یک فکر در مورد “آیا هک کردن موبایل واقعا امکان پذیر است؟

  1. امير گفت:

    سلام
    ميخواستم بدونم كه اطلاعاتى نظير عكس و فيلم از طريق درگاه پرداخت بانكى هك ميشوند يا نه.
    و اينكه با كليك كردن روى درخواستهاى سايتها كه در هنگام ورود و پرداخت اينترنتى در همان سايت حتى اگر يك سايت مجاز و رسمى باشد آيا اين اجازه به آنها داده ميشود كه بتوانند به گوشى من ورود كرده و اطلاعات و عكسها و فيلم هاى ما را بدست بياورند يا خير.،حتى اگر آن سايت يك سايت معتبر روى وب باشد آيا امكان دارد كه بتوانند مشتريانشان را هك كنند.آيا در مرورگرها نظارت وجود دارد كه تضمين كننده اين مسئله باشد؟؟در ضمن گوشى من آيفون است.بزرگوارى كنيد من را راهنمايى بفرماييد تا بيشتر از اين مسائل آگاه شوم.
    در ضمن تمام سایتهای مورد استفاده من https هستند

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام
      خیر دوست عزیز مسایلی که عنوان کردید به هک گوشی ارتباط نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ریکپچا و گوگل محافظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.