تا به حال برایتان پیش آمده است که در هنگام کار با تلفن همراهتان، به قدری عملکرد آن ضعیف باشد و شما را به مراحلی که شاید همین چند دقیقه ی پیش انجام داده باشید بازگرداند که در نهایت، از خیر انجام باقی کارهایتان بگذرید و موبایلتان را در یک گوشه به حال خود رها کنید؟ یا در حالتی دیگر، تا به‌‌ حال پیش آمده که پیام هایی حاوی اخطار ویروسی را بر روی موبایل خود دائما ببنید؟ فرق نمی کند که سیستم عامل موبایل شما چیست، در این شرایط که حالت های بی شمار دیگری را نیز شامل می‌ شود، احتمالا بر روی تلفن همراه شما، یک بدافزار موبایل نصب شده است.

بدافزارها دارای درجات سختی مختلفی هستند ولی در هر صورت، باعث اختلال در عملکرد گوشی شما و همچنین گاهی اوقات باعث خرابی آن می شوند و از همه بدتر، سرقت اطلاعات شما می شوند در نتیجه، شما باید برای بر طرف کردن مشکل آن، به یک‌ مرکز تعمیرات حرفه ای موبایل مراجعه کنید. از آن جایی که امروزه تنوع ویروس ها و بدافزارهای مختلف بسیار بالاتر رفته است، می خواهیم تا در این مقاله به این مورد بپردازیم که بدافزارهای موبایل چیستند و انواع مختلف آن ها  را بررسی نماییم. با ما در دلتوس همراه باشید.

همه چیز درباره ی بدافزار موبایل

در حالت کلی، بدافزار یا Malware، یک‌ سری قطعه کد هستند که توسط برنامه نویسان به قصد نصب بدون اجازه ی کاربر بر روی سیستم های دیجیتالی همچون موبایل، کامپیوتر و یا تبلت نوشته می شوند. هدف از نوشتن و طراحی بدافزارهای موبایلی همچون دیگر انواع ویروس ها، انجام اقدامات خرابکارانه، جاسوسی، انجام عملیاتی ناخواسته و آلوده کردن سیستم با قصد و نیتی مشخص است به طوری که شاید کاربر هیچ وقت متوجه آن نشود. از جمله کارهایی که تلفن همراه کاربران در زمان آلوده شدن به بدافزار انجام می دهند، ارسال ایمیل ناخواسته، پیام های ناشناس، سرقت اطلاعات کاربری، رمزهای عبور و بسیاری از دیگر اطلاعات شخصی شما را مورد دستکاری قرار می دهد. گاهی اوقات حتی از دستگاه شما به عنوان یک سلاح برای یک بدافزار موبایل محسوب می شود. بدافزارها در حالت کلی، باعث سو استفاده از دستگاه شما می شوند و خرابی های بدی را در هر سیستمی به وجود می آورند.

طبیعتا هیچ کاربری در صورت اطلاع داشتن از وجود یک بدافزار آن را نصب نخواهد کرد پس بنابراین برنامه نویسان این Malware ها را در غالب پیام های لینک دار اصولا اسپم شده در ایمیل، پیام‌ های پاپ آپی، اپلیکیشن های موبایل و یا از همه بدتر، در کامپیوترها به خاطر وجود حفره های امنیتی و بک دورها بر روی سیستم، نصب می شوند.

بدافزارها که بدافزارهای موبایلی نیز شامل آن می شوند، انواع خاصی دارند که معروف ترین آن ها عبارتند از:

● تبلیغات یا Adware:  پیام های تبلیغاتی ناخواسته ای که با نام انگلیسی Adware شناخته می شوند، بدافزارهای موبایل و سیستمی هستند که تبلیغات را به صورت کاملا ناخواسته و گاهی به شکل pop up بر روی گوشی تلفن همراه شما ظاهر می کنند. درجه ی تخریب اد ویرها متغیر است و با هم یکسان نیستند. گاهی اوقات این نوع از بدافزارها، ممکن است که اطلاعات کاربرها را هم سرقت نمایند ولی در کل، این نوع از بدافزارها بیشتر برای تبلیغات استفاده می شوند.

● ویروس ها: ویروس ها همانند نسخه ی طبیعی خود، قادر به تکثیر هستند و زمان زیادی طول نخواهد کشید که در صورت آلودگی به آن، سیستم کاملا از کار بیفتد و اطلاعات کاربرش، به کلی سرقت شود.

● بدافزار کرم: کرم یا worm، بدافزارهایی هستند که از طریق حفره های شبکه ای کامپیوتر، به آن نفوذ می کنند. کرم ها پس از ورود به شبکه اقدام به انجام اعمال مخرب می کنند.

● بدافزار اسب تروجان: اسب تروجان یا Trojan horse، به برنامه هایی گفته می شود که با این که مفید به نظر می‌‌ رسند اما در کنار انجام فرمان های کاربر، اعمال خرابکارانه ی دیگری را نیز مخفیانه انجام می‌ دهند. اسب تروجان یکی از بدافزارهای موبایل نیز هست.

● بدافزار بک دُر: بک در یا Back door، بدافزاری است که بیشتر سیستم‌ های کامپیوتری را مورد هدف قرار می دهد. شیوه ی کارش هم به این صورت است که زمانی که به یک سیستم حمله می شود هکر، یک یا چند برنامه بک دُر را در سیستم قرار می دهد تا در زمان آینده و در موقعیت مورد نظر، از طریق راه های مخفی وارد سیستم شود.

● نرم افزار جاسوسی: Spyware که یک‌ نرم افزار جاسوسی است که وظیفه ی سرقت اطلاعات از سیستم های کامپیوتری را دارد. نرم‌ افزارهای جاسوسی می توانند توسط دیگر بدافزارها مثل اسب تروجان یا کرم ها، نصب شوند و یا مستقیما سیستم آن را نصب نماید.

یکی دیگر از روش های انتشار نرم افزارهای جاسوسی استفاده از روش های تحریکات جمعی یا مهندسی اجتماعی مانند استفاده از ایمیل برای ترغیب کاربران به نصب یک برنامه ظاهرا مفید، می باشد.

● بد افزار رد گم کن: ردم‌گم کن یا Rootkit، بدافزاری است که در آن وقتی هکر اقدام به نصب بدافزار می کند، سعی بر مخفیانه بودن آن دارد. این امکان را برای نفوذگران فراهم می کنند. روتکیت ها در واقع، مخفی ساز دیگر بدافزارها هستند.

چگونه می توان تلفن همراه را از آلوده شدن به بدافزارها محافظت کرد؟

هر برنامه ای را نصب نکنید و از استورهای مجاز موبایل برای نصب اپلیکیشن‌ها استفاده کنید.

اگر به لینکی اعتماد ندارید و یا کامنتی لینک‌ دار دیدید، از بازکردن آن خودداری کنید. بیشتر بدافزارها در سایت هایی که دارای محتوای غیر قانونی هستند، قرار داده می شوند.

اجرای دستورات Html را در ایمیل و موبایل خود غیر فعال کنید و ایمیل های ناشناس را باز نکنید.

هر فلشی را به گوشی خود وصل نکنید و اینگونه از وجود بدافزارهای موبایل خودداری کنید. این‌ مطلب را به همت تیم‌ پژوهش فنی دلتوس درباره ی بدافزار موبایل و انواع مختلف و مشترک آن با دیگر سیستم های دیجیتالی دیگر‌ را برای شما با جزییاتی کاربردی به رشته ی تحریر در آوردیم. از یاد نبرید که هر زمانی موبایل و یا هر سیستم دیگر شما با بدافزار آلوده شد، برای از بین بردن آن و مشکلاتی که برای تلفن همراه شما پدید می آورد، به تیم کارشناسان حرفه ای نرم افزار در دلتوس بسپارید تا با خیال راحت از سلامت تلفن همراهتان، آن را بعد از تعمیرات و بازبینی تحویل بگیرید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ریکپچا و گوگل محافظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.