از جمله مشکلات شایع و خرابی های مکرر در بین گوشی های تلفن همراه مختلف، خرابی اسپیکر و میکروفون موبایل است. البته از این دست خرابی ها، کمی با دیگر خرابی های پر تکرار تلفن های همراه، مقداری متفاوت تر است! حتی در این مورد خاص پیش آمده است که تا به حال برخی از کاربران، هیچ وقت دچار خرابی میکروفون و اسپیکر نشوند ولی از طرفی دیگر، برخی مکررا با این مشکل روبرو شده و برای برطرف سازی آن به مراکز تعمیرات تخصصی و معتبر گوشی های تلفن همراه مراجعه می کنند. خرابی اسپیکر و میکروفون می تواند نتیجه ی اتفاقات مختلفی باشد که برای یک موبایل می افتد ولی یکی از بزرگ‌ ترین دلایل بروز آن، ایجاد کثیفی و گرفتگی در مجراهای این قسمت ها باشد. به همین خاطر امروز در دلتوس می خواهیم تا به صورت تخصصی ولی با زبانی ساده، دلایل مخدوش شدن و خرابی میکروفون و اسپیکر تلفن همراه و راه تعمیر آن را برای شما مورد بررسی قرار دهیم پس، در ادامه با ما همراه باشید.

بررسی خرابی اسپیکر و میکروفون موبایل

به صورت کلی، در یک گوشی تلفن همراه، قسمت صوتی آن دارای قطعاتی است که در کنار هم عملیات دریافت صدا و ارسال صوت را در کنار تولید و پخش سیگنال های ارتباطی انجام می دهند. هر کاربر موبایل به خوبی این را می داند که در این قسمت از قطعاتی همچون بلندگو برای دریافت صدا و پخش آن، میکروفون برای فرستادن صدا و صوت و همچنین بازر برای پخش و ارسال سیگنال زنگ و همچنین پخش آهنگ استفاده می شود. تخصصی تر که بگوییم، در این قسمت یک ic صدا قرار داده شده است که انجام این فعالیت ها را تسهیل می کند‌. البته در گوشی های قدیمی تر، قسمت ic تغذیه، انجام وظایف مرتبط با بخش صوتی را بر عهده دارد.

از جمله مشکلات و ایراداتی که منجر به خرابی اسپیکر و میکروفون موبایل می شود عبارتند از:

● عدم ارسال صدا: یکی از نشانه های خرابی اسپیکر و میکروفون موبایل، عدم ارسال صدا است که مربوط به خرابی در مدار میکروفن می شود. اگر با چنین مشکلی روبر شدید، برای رفع آن به یک مرکز تعمیرات موبایل همچون دلتوس مراجعه کنید تا در مراحل مختلفی، تلفن همراه شما را تعمیر نمایند. معمولا تعمیرکاران موبایل برای بررسی و تعمیر چنین مشکلی در ابتدا بخش میکروفن را با استفاده از دقت لوپ بررسی می کنند تا ببینند که محل اتصال میکروفن  به برد متصل است یا خیر و بعد از آن، میکروفن مورد آزمایش قرار می گیرد تا از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل شود. تعمیرکاران حرفه ای موبایل به خوبی می دانند که بر روی بردهای مدل جدید گوشی های موبایل، حداقل ۲ میکروفن برای ارسال صدای مکالمه و برای ضبط فیلمبرداری قرار داده شده است. در واقع به خاطر دیجیتالی بودن این قطعات، برای تست خرابی آن ها توسط دستگاه های خاص صوت گرفته و یا در کل، تعویض می شود. علت خرابی میکروفون باید به صورت کاملا تخصصی مشخص گردد و برای رفع آن اقدام کرد. در بررسی خرابی میکروفون و اسپیکر، بخش خروجی قرار گرفته شده بر روی قاب هم مورد بررسی قرار می‌ گیرد.

البته گاهی مشکل بسیار ساده تر از چیزی است که نشان داده می شود! زیاد پیش می آید که علت خرابی اسپیکر و میکروفون موبایل، جرم گرفتگی، کثیفی و یا وجود گرد و غبار درخرابی و اتصالی مدار هم یکی از دیگر دلایل خرابی بخش ارسال و پخش صدای یک تلفن همراه است که می توان با شسشتو و تمیز کردن قسمت های مربوطه و یا تعویض اسپیکر و میکروفون موبایل این مشکل را بر طرف کرد.

● عدم دریافت صوت و صدا: دیگر مشکلی که مرتبط با خرابی اسپیکر و میکروفون موبایل می شود، عدم دریافت صوت و صدا یا خرابی در مدار بلندگو است. تعمیرکاران موبایل برای بررسی و حل این مشکل در ابتدا، محل اتصال بلندگو به برد را با استفاده از بلندگو مولتی متر در حالت اهم و بر روی دامنه ی 200Ω  و با استفاده از پراب های مولتی متر بررسی و اندازه گیری می کنند. در صورت داشتن مقاومت بین 30 تا 50 اهم، بلندگو سالم است و در غیر آن، بلندگو خراب است و باید آن را تعویض کنند.

● قطعی صدای زنگ: از دیگر مشکلات مرتبط با خرابی اسپیکر و میکروفون موبایل، قطعی صدای زنگ به خاطر خرابی مدار بازر و یا کپسول زنگ است. در تعمیرات موبایل برای بررسی سلامت این‌ قسمت، مقاومت آن را که باید بین ‌۸ تا ۱۶ اهم باشد را مورد بررسی قرار می دهند. اگر صدای خش خش از آن پخش شود، قطعا این بخش دچار خرابی است. البته کانکتور و یا همان بخش اتصال هم‌‌ باید مورد بررسی قرار گیرد.

توجه داشته باشید که اگر گوشی قبلا دچار مشکل آبخوردگی موبایل بوده باشد، احتمال اشکال و بروز خرابی در وریستور و سلف در مسیر ic زیاد است.

در این مطلب به بررسی خرابی اسپیکر و میکروفون پرداختیم و علل بروز آن را مورد بررسی قرار دادیم.‌ در حالت کلی، خرابی اسپیکر و میکروفون موبایل می تواند به خاطر مخدوش شدن توری و قطعات بیرونی باشد. البته، خرابی سخت افزاری، دست کاری کردن های غیر اصولی مثل سوزن کردن در مجراهای صدا که معمولا توسط کاربران صورت می گیرد، در مواردی نادر تر، خرابی آمپلی فایرها، خرابی ic sound ها، خرابی مادر برد و دلایل دیگری از این دست می توانند علل خرابی باشند که در بیشتر موارد می توان با تعویض فیلترها و یا سرویس برد، بر طرف شوند.

شما می توانید در صورت خرابی، به دلتوس مراجعه کنید تا ما با استفاده از دانش و تجربه ی متخصصین تعمیرکاران موبایل دلتوس، به راحتی مشکل به وجود آمده برای گوشی تلفن همراه شما را مورد تعمیرات قرار دهیم.

همچنین این مطلب به کوشش و احتمام تیم تحریریه ی فنی دلتوس برای شما خوانندگان عزیز گردآوری و تحریر شده است و به همین خاطر مشتاق نظرات شما عزیزان و همچنین به اشتراک گذاری تجارب مشابه شما با ما و با دیگر خوانندگان مجله ی دلتوس هستیم.

‫0/5 ‫(0 نظر)

یک فکر در مورد “علت خرابی اسپیکر و میکروفون موبایل چیست؟

  1. امیرمحمد گفت:

    سلام من صدای گوشیم که نوت۸پرو هست احساس میکنم خیلی ضعیف شده و هنگام پخش آهنگ به گمانم یکم خرخر می‌کنه. تاحالا چندبار با جارو برقی جای بلندگوهای گوشی و دهنی رو تمیز کردم. احتمال دارد بلندگو آسیب دیده باشه. فقط موقع پخش موسیقی این مشکل رو دارم. وهنکام مکالمه و پخش صدا از بلندگو بنظرم خوبه و موردی ندارد. و دوم اینکه برنامه هم زیاد نصب دارم، میشه مال اونا باشه که کیفیت صداش اومده پایین. درنهایت میشه یه بلندگوی قوی تر روی این گوشی بزارن که صداش بلندتر بشه مثل صدای شیائومی ۱۲ تی پرو یا اصلا بکاری کنند اینم استریو بشه و همزمان از دوبلندگو صداش پخش بشه. واقعاً صدای گوشیم موقع پخش موسیقی منو آزار میده و هنگام تماشای کلیپ و فیلم صداش خیلی ضعیف است. ممنون

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام اسپیکر گوشی دیگه ای رو نمیتونید برای این گوشی استفاده کنید. ولی برای بهتر شدن صدا گوشیتون رو بیارید تا تعمیر و سرویس کنیم.

  2. شایان گفت:

    سلام من امروز باد خلی قوی گرفتم قسمت زیر گوشیم ک گرد و قبار گوشیم تمیز شه بعدش میکروفن گوشیم دیگه کار نکرد ، میشه بگین دلیلش چیه ؟

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام بعلت قوی بودن فشار باد میکروفون خراب شده و باید تعویض شود

  3. عباس مولایی گفت:

    مقاله عالی است.

    1. کارشناس فنی گفت:

      متشکرم

      1. دادا گفت:

        سلام من یه گلکسی نوت۹ دارم در هنگام مکالمه صدای طرف مقابلم به خودش برمیگرده اما موقع ای ک هنسفری میزارم درست میشه یا ب نظرتون میکروفن یا بلندگوش خرابه؟!؟

        1. کارشناس فنی گفت:

          سلام
          ایا دستگاه قبلا باز و بست شده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ریکپچا و گوگل محافظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.