نکته هایی درباره ی شارژ کردن موبایل که کمتر به آن ها توجه کرده اید!

تصور عامه ی مردم از پروسه ی شارژ کردن گوشی تلفن همراه این است که موبایل را تنها به شارژری که به برق است، متصل کرد. در نهایت هم پس ازچند ساعت اگر مشکلاتی همچون قطع برق اتفاق نیفتد، گوشی شارژ خواهد شد. اما درباره ی شارژ کردن موبایل های مختلف نکات مختلفی وجود دارد که اگر با آن ها آشنا شوید، دیگر نگاهتان به این مقوله مثل گذشته نخواهد بود‌.

درباره ی شارژ کردن موبایل، نکات مختلفی وجود دارد که دانستن آن ها برای هر کاربری مهم است.

به همین خاطر امروز در این مطلب،‌ می خواهیم تا آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

فرقی هم نمیکند که گوشی شما آیفون باشد یا سامسونگ و یا بسیاری از برندهای دیگر، این مطلب در زمینه ی اطلاعات شما در زمینه ی شارژ کردن گوشی بسیار برای شما مفید خواهد بود پس در ادامه با ما همراه باشید.

شارژ کردن موبایل

رمز و رازهایی درباره ی شارژ کردن موبایل

بدیهی است که جنس و عملکرد باتری موبایل با اکثر دیگر باتری هایی که می شناسیم، متفاوت است و در نتیجه این تفاوت در دیگر زمینه های آن نمود ویژهای دارد. این که جنس باتری های موبایل، لیتیومی است، ساز و کار شارژ مجدد و همچنین نگهداری از میزان انرژی که از یک بار اتصال به برق در مدت زمانی مشخص را به وجود می آورد. بدیهی است که با اتمام شارژ گوشی، می توان با اتصال مجدد آن به جریان برق، دوباره گوشی را شارژ کرد.

این پروسه، اطلاعاتی است که همه ی کاربران موبایل درباره ی گوشی های خود می دانند اما آیا شما با انواع سوکت های شارژ موبایل آشنا هستید و یا مزیت های آنان را می دانید؟

فست شارژ (Fast Charj) یا همان قابلیت شارژ سریع چیست؟

دقیقا منظور از ظرفیت شارژر در گوشی ها چیست؟

 سوالاتی از این قبیل بسیار زیاد هستند که با دانستنشان هم می توان کاربری بهتر و درست تری نسبت به گوشی های تلفن همراه داشته باشید وهم درباره ی یکی از مهم ترین ارکان تلفن همراه خود، اطلاعات بیشتری راکسب نمایید.

انواع مختلف سوکت های شارژ گوشی

اول از همه درباره ی مفاهیم مهم در زمینه ی شارژ کردن موبایل باید با انواع سوکت های شارژ گوشی های موبایل مختلف آشنا شوید. سوکت های شارژر گوشی های موبایل مختلف، دارای انواع مختلفی هستندکه نه تنها از لحاظ شکل ظاهری با هم متفاوت اند، بلکه برخی از آن ها دارای ویژگی هایی کاملا متفاوت با دیگر شارژرها هستند.

مثلا هیچ وقت برای شارژ یک گوشی اندرویدی، نمی توان از شارژر آیفون استفاده کرد زیرا شارژرهای ساخت این شرکت، مجهز به لایتنینگ هستند که این قابلیت هنوز برای گوشی های اندرویدی تعریف نشده است و از طرفی دیگر، حتی از لحاظ سایز و اندازه هم با هم متفاوت هستند.

شاید همین مسئله باعث شده است که سیم شارژر گوشی های موبایل نسبت به یکدیگر متفاوت باشند و در نهایت بتوان از هر سیم شارژری برای شارژ کردن باتری موبایل های مختلف استفاده کرد. البته نا گفته نماند که به جزگوشی های آیفون، تلفن های همراهی که از پورت usb c بهره می برند یا مجهز به میکرو یو اس بی هستند، می توانند به صورت مشترک با یکدیگر استفاده شوند.

مدل سیم usb گوشی

ورودی یو اس بی تایپ سی (USB Type C):

usb تایپ c را باید به عنوان یکی از جدیدترین انواع سوکت های شارژ برای گوشی های اندرویدی دانست. سرعت شارژ در این مدل از شارژرهای موبایل بسیار مطلوب تر ازنوع قبلی خود است. این نوع سیم ها، از سال ۲۰۱۸ به بعد بیشتر رواج پیدا کردند و بعد رفته رفته به کارگیری و استفاده از آن ها رواج بیشتری پیدا کرد. سوکت های شارژ  type C امروزه در بیشتر گوشی های اندرویدی جدیدی که از سال ۲۰۱۸ به بعد در بازار عرضه شده اند و گوشی های رده بالا، به کار برده می شوند.

شارژرهای میکرو یو اس بی (Micro USB):

 یکی از متداول ترین انواع سوکت های شارژر گوشی های موبایل مخصوصا در بین اندرویدی ها، سوکت های میکرو یو اس بی هستند که تقریبا 70 درصد گوشی های اندرویدی از آن پشتیبانی می‌ کنند.

این سوکت شارژ تقریبا سال ها است که در گوشی های اندرویدی مورداستفاده قرار می‌ گیرد و تقریبا تا قبل از ارائه سوکت های USB نوع سی، در تمام گوشی های موبایل اندرویدی به صورت مشترک استفاده می‌ شدند.

سیم شارژر لایتنینگ (Lightening):

 همانطور که در مقدمه گفتیم، سوکتهای شارژر لایتنینگ تنها مختص به گوشی های آیفون و دستگاه های آیپدهای اپل است و به همین خاطر تنها در محصولات شرکت اپل قابل استفاده هستند. بنابراین، این سوکت ها را نمی‌توان برای شارژ گوشی های اندرویدی مورداستفاده قرار دارد و تنها دارندگان محصولات اپل آن هم مدل های مشترک، می توانند از آن استفاده کنند.

انواع مختلف سوکت شارژ

از پاوربانک و شارژرهای فندکی کمتر استفاده کنید

مشغله های کاری و همه گیری استفاده از موبایل، باعث شده است که شارژ کردن موبایل امروزه تبدیل به یکی از دغدغه های روزانه ی افراد شده است و به همین خاطر، این روزها و با گسترش استفاده از گوشی های موبایل تقریبا مجبور هستیم که از هر فرصتی برای شارژ  باتری گوشی خود استفاده نماییم. به همین خاطر چندی است که کاربران رو به استفاده از وسایل الکترونیکی همچون پاور بانک و یا شارژر فندکی آورده اند.

اما باید بدانید که شارژ کردن همیشگی موبایل با وسیله هایی از این قبیل،باعث آسیب رسیدن به باتری موبایل شما خواهد شد. این ‌که از پاوربانک و یا شارژر فندکی استفاده کنید که از کیفیت بالایی برخوردار باشد، تنها خراب شدن مدارکشی برق باتری شما را کمی عقب تر می اندازد ولی در نهایت باعث خرابی باتری و مدار برق گوشی شما خواهد شد.

با این حال اگر برای خرید power bank و یا شارژر فندکی اجباری دارید، حتما مطابق با نوع و اندازه ی آمپر گوشی خود، وسیله ی شارژ مورد نظر خود را خریداری نمایید. همچنین، شارژ گوشی خود را مدیریت نمایید تا کمتر به استفاده از این شارژهای کمکی نیاز داشته باشید.

پاور بانک گوشی

باتری های لیتیوم یونی، یکه تاز باتری های موبایل

درباره ی باتری های لیتیومی باید بدانید که تا به حال، رقیب جدی ای برای رقابت و جایگزینی با باتری های لیتیومی به میدان نیامده است! ویژگی هایی که باعث برتری باتری های لیتیومی نسبت به دیگر باتری های می شوند عبارت است از:

خالی نشدن شارژ موبایل به صورت خودکار

یکی از دیگر ویژگی های مثبت باتری های لیتیوم یونی به خاطر مقاومت آن ها در برابر خالی شدن خودکار و غیر اصولی شارژ موبایل است.

اغلب باتری هایی از دیگر جنس ها، از این نظر ضعیف هستند و به مرور زمان و به طور اتوماتیک، با افت و خالی شدن شارژ موبایل مواجه می‌ شوند. این در صورتی است که باتری های لیتیوم یونی اصلا اینگونه نیستند و مقدارخالی شدن شارژ آن ها با گذر زمان و به طور خودکار بسیار کم تر از دیگر باتری ها است.

چگالی زیاد انرژی

چگالی انرژی در موبایل در واقع میزان انرژی است که در واحد حجم ذخیره می‌ شود. این چگالی عامل ارتباط بین قدرت شارژ دهی و اندازه ی آن را مشخص می‌ کند. باتری های لیتیوم یونی چگالی انرژی بالایی دارند و این مسئله سبب شده که به بهترین گزینه موجود برای استفاده در گوشی ها تبدیل می شوند.

شارژ گوشی موبایل

نگهداری راحت از باتری لیتیومی موبایل

باتری های لیتیوم یونی در واقع باتریهای خیلی حساسی نیستند و نیازی به مراقبت ویژه ندارند. این ویژگی یکی دیگر از ویژگی های خوب آن ها در مقایسه با دیگر انواع باتری های شارژ شدنی محسوب می‌ شود.

در این مطلب درباره ی برخی از مهم ترین مفاهیم پایه ای و مهم در زمینه ی شارژ کردن موبایل به صورتی کاربردی ولی مختصر برای شما گفتیم. این را لازم است بدانید که اگر باتری موبایل شما به هر دلیلی دچار مشکل شد، میتوانید برای تعمیر و تعویض آن و یا حتی دیگر مواردی که به تعمیر موبایل و یا دیگر وسایل الکترونیکی مرتبط می شوند، به مرکز تخصصی تعمیراتی همچون دلتوس مراجعه نمایید.

در انتها از شما می خواهیم اگر در این زمینه تجربه ای دارید و یا پیشنهادی دارید، با ما و دیگر خوانندگان مجله ی دلتوس در میان بگذارید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ریکپچا و گوگل محافظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.