شما تا به حال با اين صحنه مواجه شده ايد که ؛ يک پيکسل با يک رنگ ثابت برروي مانيتور شما مدت زمان زيادي به جاي مانده باشد ؟
(پيکسل = يک نقطه کوچک بر روي مانيتور شما {a little dot on your computer’s LCD monitor})
شما اصطلاحا دچار مشکل “پيکسل گير” شده ايده اما خوشبختانه اين مشکل هميشه دائمي نيست و قابل رفع مي باشد. پکسل هاي گير کرده ( به جاي مانده ) و پيکسل هاي مرده (پيکسل هاي مرده) ؛ (Stuck and dead pixels) از مشکلات سخت افزاري مي باشند. آنها اغلب به سبب نقصان در مراحل ساخت کارخانه به وجود مي آيند.

پيکسل هاي گير کرده در مقابل پيکسل هاي مرده
پيکسل هاي گير کرده يا به جاي مانده در نسبت با پيکسل هاي مرده يا سوخته بسيار متفاوتند. پيکسل هاي به جاي مانده تنها يکي از رنگ هاي قرمز ، سبز و آبي مي باشند اما يک پيکسل مرده يا سوخته، به رنگ سياه يا سفيد است.
در مقايسه اين دونوع مي توان اشاره به موضوع رفع عيب داشت که يک پيکسل گير کرده را مي توانيم رفع عيب کنيم ولي با پيکسل سوخته يا مرده کاري نمي توان انجام داد.البته اغلب مواقع ما با يک پيکسل گير کرده مواجهدمي شويم تا سوختن پيکسل ها. تشخيص پيکسل سوخه هم راحت و ساده مي باشد ، پيکسل سياه رنگي که روي صفحه مانيتور شما ظاهر شده است پيکسل سوخته يا مرده مي باشد و ممکن است که اين پيکسل براي هميشه قدرت دريافت را نداشته باشد و هميشه سياه رنگ بماند بر روي صفحه نمايش شما.
يک پيکسل معيوب (faulty pixel) ، در تمام مدت زمان بر روي مانيتور شما رنگ سفيد را نمايش مي دهد و اصطلاحا به آن پيکسل گرم (hot pixel) مي گوييند.

مکان يابي پيکسل گير کرده
آيا شما با پيکسل هاي مرده يا سوخته بر روي مانيتور خود مواجه شده ايد؟ ممکن است پاسخ اين سوال براي شما سخت باشد چون کاملا آشنا نيستيد با پيکس سوخته. ساده ترين راه تشخيص پيکسل مرده يا سوخته ، ساخت و ايجاد صفحه نمايش تک رنگ است. (screen a single color) اين کار را شما به راحتي مي توانيد انجام دهيد.مي توانيد براي اين کار از “Dead Pixels Test website” استفاده نماييد.
به لينک : http://www.gdargaud.net/Hack/DeadPixels.html برويد
مرورگر وب خود را باز کنيد و کليد “F11″ را فشار دهيد تا صفحه فول اسکرين شود. حتما چند تا از لينک ها را امتحان کنيد تا کاملا مطمئن شويد و اينکه در اين تست مهم نيست چه رنگي به عنوان پيکسل به جاي مانده تشخيص داده شود.
البته يک نکته را هم فراموش نکنيد ! شايد ذره اي که روي مانيتور وجود دارد و شما را نگران کرده است ، کثيفي و گرد و خاکي بيش نباشد ! ( با انگشت خود روي آن بکشيد تا مطمئن شويد گرد و خاک يا کثيفي است يا خير )
اگر پاک نشد و حرکت نکرد ؛ مطمئن شويد که اين پيکسل گير کرده است و به جاي مانده است و يا سوخته است.

آموزش رفع عيب گير کردن پيکسل هاي به جاي مانده
فرض کنيم مانيتور شما ، پيکسلي به جاي مانده دارد ؛ حالا چه بايد کرد ؟
بعضي از پيکسل هاي به جا مانده ؛ خودکار بعد از يک بازه زماني ازبين مي روند البته اين دوره زماني ممکن است ساعت ها ، روز ها ، هفته ها و گاهي هم سال به طول انجامد!
استفاده از نرم افزار جهت حل اين مشکل :
حال سوال پيش مي آيد که اين مشکل يک مشکل سخت افزاريست ! چگونه مي خواهيم با نرم افزار اين عيب را برطرف نماييم ؟بسياري ازبرنامه هاي نرم افزاري در اين زمينه موجودند که با “تغيير مداوم بازه رنگ ها” و “چرخاندن دوار يک مجموعه رنگ” روي مانيتور ال سي دي شما به حل اين مسئله مي پردازند.
نحوه کار اين نرم افزارها نيز به اين صورت است که ، يک مجموعه رنگ دوار را داخل صفحه نمايش به صورت مداوم مي چرخاند تا در منطقه اي که پيکسل به جاي مانده واقع شده است ؛ اقدام به رفع پيکسل به جاي مانده کند. در گزارش هايي ، افرادي که با اين روش پيکسل به جاي مانده مانيتور خود را تصحيح نموده اند از صحت اين روش خبر داده اند.
هم اکنون با کليک بر روي لينک رو به رو داخل برنامه “UndeadPixel (UDPixel) ” شويد و مانيوتور ال سي دي خود را امتحان نمايد. لينک ورود: http://udpix.free.fr/index.php?p=about
اين برنامه مخصوص ساخت دايره دوار روي مانيوتر شماست تا پيکسل هاي به جاي مانده را رفع نمايد. در صفحه اصلي، ايزار اصلي براي شما نمايان خواهند شد و دراختيارتان قرار مي گيرند که به شما يک چراغ چشمک زن قرمز مي دهد. شما قادر خواهيد بود که آن چراغ چشمک زن را به هر منطقه اي از صفحه که بخواهيد بگيريد و بکشيد (drag and drop) شما بايد آن را به روي پيکسل مرده يا گير کرده بکشيد و حداقل چند ساعت به نرم افزار فرصت بدهيد نتا کار خود را بر روي آن نقطه آغاز نمايد.

نکاتي در رابطه با تضمين مانيتورها !
متاسفانه ، شرکت هاي سازنده مانيتور ها هيچ تضمين و گارانتي اي به شما براي يک پيکسل به جاي مانده يا مرده نمي دهند ! حتي اگر شما به تازگي مانيتور خود را از آنها خريداري کرده باشيد.
توليد کنندگان مختلف مانيتور ها ، سياست هاي مختلفي براي مقابله با پيکسل گيرکرده و يا مرده در پيش دارند.
برخي از توليد کنندگان مانيوتر در صورت مشکل به جاي ماندن پيکسل روي مانيتور شما حاضرند يک مانيتور جديد و نو جايگزين آن به شما بدهند در حالي که بعضي از شرکت ها نيز قبل از خريد در دفترچه گارانتي، حداقل تعداد پيکسل هاي معيوب را براي مانيتور جايگزين ذکر ميکنند!
همچنين براي کسب اطلاعات بيشتر، حتما قبل از خريد ، ضمانت نامه لب تاپ ها و مانيتور هايي که قصد خريداري آنها را داريد به دقت مطالعه فرماييد يا در رابطه با اين مورد با شرکت فروشنده يا سازنده تماس حاصل فرماييد تا به مشکل برنخوريد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ریکپچا و گوگل محافظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.