گوشی های قدیمی تر ساخت شرکت اپل همچون مدل گوشی های قبل از آیفون ۷، همگی از لحاظ امنیتی مجهز به سیستم تاچ آیدی بودند اما از زمانی که این شرکت گوشی های جدیدتر را به بازار عرضه کرد، انقلابی را به وسیله ی سیستم فیس آیدی (Face ID) در زمینه ی ارتقا امنیت موبایل های خود به وجود آورد که البته گوشی های ساخت شرکت های دیگر و با سیستم عامل های مختلف از آن بی نصیب نیستند اما با این‌حال، فیس آیدی انگار تنها مختص به گوشی های iphone است. البته در نقطه ی مقابل، نوع و شکل خرابی فیس آیدی در گوشی های آیفون نیز کاملا شکل مخصوص خودش را دارد. با این که ممکن است خرابی فیس آیدی دلایل مختلفی داشته باشد اما در ۹۰ درصد اوقات، علت خرابی این بخش تنها نتیجه ی مایعات خوردگی و‌ وارد آمدن ضربات مختلف به گوشی های آیفون است. از آن جایی که خیلی ها، از کاربران گوشی های آیفون هستند، امروز در این مطلب می خواهیم‌ تا به بررسی علل خرابی فیس آیدی در گوشی آیفون و برخی نکات را درباره ی آن بیان کنیم. از شما خوانندگان گرامی دعوت می نماییم تا به انتهای این مطلب با ما در مجله ی دلتوس همراه باشید.

همه چیز درباره ی face ID و خرابی فیس آیدی در گوشی آیفون

قبل از این که به سراغ خرابی فیس آیدی در گوشی آیفون برویم، بیایید تا کمی درباره ی این‌ تکنولوژی و ساز و کارش صحبت کنیم. تشخیص هویت به وسیله ی چهره، شاید یکی از قدیمی‌ ترین روش های راستی آزمایی اشخاص برای ورود و دسترسی به یک مکان بوده باشد. از ورود به حریم پادشاهان گرفته تا ورود و دسترسی به فضای داخلی تلفن همراه، این وسیله ی کوچک ولی بسیار خصوصی و قدرتمند، همگی با اولیه ترین روش بشر برای شناسایی، عجین شده اند.

مدت زیادی از این که اپل به عنوان یکی‌ از فاتحان بازار تکنولوژی، قابلیت احراز هویت به وسیله ی face id را برای گوشی های خود تا حدود زیادی با قابلیت تاچ آیدی، جایگزین کرده است. در واقع، گوشی‌ های آیفون می‌ توانند تا از طریق شناسه ی چهره ی مخصوص اپل، چهره ی کاربر را که قبلا به خواست خود او توسط گوشی اسکن شده است را به عنوان رمز عبوری برای باز کردن گوشی مشخص کند.

شناسه ی صورت یا همان فیس آیدی، در واقع یک ابزار بیومتریک فوق‌ العاده حساس برای تشخیص چهره است که حتی در ارگان های مهمی همچون نیروهای امنیتی و پلیس استفاده می شود. طرز کار این قابلیت هم‌ به این‌ صورت است که تنها کافی است که به گوشی نگاه کنید تا قفل آن به وسیله ی شما باز شود.

 اگر به تازگی از این قابلیت استفاده می کنید و کاربری جدید محسوب می شوید، باید بدانید که برای باز کردن قفل گوشی خود باید همان فرمی را داشته باشد که سیستم عامل گوشی آن را اسکن‌ کرده است. به همین‌ خاطر اگر عینک داشته باشید، ماسک داشته باشید، تمام صورت خود و یا بخشی از آن را پوشانده باشید، نمی توانید قفل گوشی خود را باز کنید.

در واقع، تکنولوژی اسکن چهره در قسمت بالای گوشی، سبک چهره ی شما را با نور مادون قرمز، و پرتو ۳۰ هزار نقطه‌ ای که برای چشم های انسان نامرئی است، اسکن می‌ کند. نقشه ی عمیق چهره ی شما تبدیل به ریاضیات می شوند و رمز گزاری می‌شوند و در حافظه ی سیستم شما ثبت می شوند. همچنین از یاد نبرید که این اطلاعات هرگز در icloud و یا هر جای دیگری نسخه ی پشتیبان ندارند.

عمده ی تمرکز این قابلیت بر روی جزئیات در اطراف چشم‌ ها، بینی و دهان کاربر است و به همین خاطر توصیه می شود که هیچ وقت در این‌بخش ها، مانع برای شناسایی ایجاد نکنید. فیس آیدی معمولا چشم‌ ها را به صورت باز اسکن می‌ کند. بنابراین اگر فاصله ی گوشی از چشم‌ های شما بین  25 تا 50 سانتی‌ متر باشد، این ابزار کارایی بهتری دارد.

یکی از سوالات بسیاری از کاربران در هنگام استفاده از فیس آیدی این است که آیا میزان نور در تشخیص چهره اهمیت دارد؟ اگر تشخیص چهره در نور کم ناموفق بود، دلیل بر خرابی فیس آیدی در گوشی آیفون است؟

در پاسخ باید بگوییم که جواب این سوال معمولا منفی است. در این بخش گفتیم که فیس آیدی با استفاده از نور مادون قرمز برای اسکن چهره استفاده می‌ کند که تضمین می کند که شما در داخل خانه، خارج از منزل و حتی در اتاق تاریک یا خیلی روشن، به راحتی می توانید قفل گوشی خود را باز کنید. اگر در این شرایط اسکن‌ صورت شما انجام نشد و این روند همچنان ادامه داشت، قطعا موبایل شما دچار خرابی فیس آیدی در گوشی آیفون شده است.

البته اگر سنسور دوربین با نور مستقیم خورشید برخورد داشته باشد، ممکن است دچار مشکل شود زیرا نور شدید خورشید می‌ تواند IR reader را در گرفتن یک اسکن مناسب از چهره دچار مشکل نماید.

یادتان باشد که اگر فیس آیدی شما به هر دلیلی تا ۵ بار نتوانست شما را تشخیص دهد، باید رمز عبور وارد کنید.

چرا فیس آیدی خراب می شود؟ آیا این خرابی قابل تعمیر است؟

فیس آیدی قابلیت بسیار حساسی است که ممکن است اتفاقات مختلفی باعث خرابی آن بشوند اما همانطور که در مطلب خرابی تاچ آیدی در مجله ی دلتوس و حتی مقدمه ی این مطلب اشاره کردیم، از جمله علل بسیار مهم خرابی فیس آیدی، وارد آمدن ضربه به گوشی و همچنین مایعات خوردگی است به همین دلیل اگر گوشی شما ساخت شرکت اپل است باید بسیار از آن در برابر ضربات و مایعات محافظت کنید زیرا مخصوصا قابلیت فیس آیدی، از آن دسته بخش هایی است که احتمال تعمیر آن بسیار کم است و تنها به دست تعمیرکار حرفه ای آیفون آن هم در یک مرکز تعمیرات تخصصی موبایل همچون دلتوس امکان پذیر است.

لازم است این را به وضوح بدانید که امکان اصلاح، تعمیر و تعویض قطعه در هنگام خرابی فیس آیدی گوشی آیفون تنها ۳۰ در صد است پس در نگهداری گوشی خود، کوشا باشید و در هنگام خرابی، برای تعمیر و بررسی آن سریعا به یک مرکز تعمیرات موبایل معتبر مراجعه کنید.

با این‌ حال اگر فیس آیدی گوشی آیفون شما خراب شده است، پیش ما در دلتوس بیایید تا در محیطی دلنشین پس از بررسی مشکل تلفن همراه شما، با تعمیرات اصولی گوشی شما را تعمیر نماییم.

در این مطلب همه چیز را درباره فیس آیدی و خرابی فیس آیدی در گوشی آیفون برای شما بازگو نمودیم. باز هم تاکید می کنیم، از گوشی خود بسیار مراقبت نمایید زیرا برخی از صدمات، باعث خرابی جبران ناپذیر گوشی مخصوصا در این قسمت می شوند. در انتها از شما خوانندگان گرامی می خواهیم تا اگر تجربه ی مشابهی در این زمینه دارید، با ما و دیگر خوانندگان دلتوس در میان بگذارید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

یک فکر در مورد “برای تعمیر فیس آیدی گوشی های آیفون باید چه کرد؟

  1. مهدی گفت:

    سلام
    ببخشید امکانش هست با تعویض دوربین سلفی فیس آیدی از کار بیفته!؟
    ۱۱ پرومکس
    و اینکه آیا قابل تعمیر است!؟

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام
      باید حضوری بررسی بشه

  2. فاطمه گفت:

    ببخشید امکان اینکه فیس ایدی یازده پرو بخاطر اپدیت گوشی از کار بیافته هست؟؟؟؟

    1. کارشناس فنی گفت:

      سلام
      خیر یا ضربه خوردگی و یا مایعات خوردگی معمولا این اتفاق میفته که وقتی اپدیت میکنید خودش رو نشون میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ریکپچا و گوگل محافظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.