از سوپرایزهای امسال اپل، iPhone XS Max را می‌توان نام برد. سال پیش یکی از اتقلابی ترین سال‌ها برای تاریخ آیفون بود. با رونمایی از iPhone X، اپل پا به دنیایی جدید از طراحی گذاشت و از برخی قابلیت‌هایش دست کشید. یکی از این قابلیت ها، تاچ آیدی بود که جای خود را به فیس آیدی داد. دیگری دکمه‌ی هوم بود که کلا با یک سیستم حرکتی/نرم افزاری تعویض شد و صفحه نمایش تمام رخ‌OLED‌که جای طراحی گوشه دار را گرفت.

به اعتقاد خیلی‌ها، جهش به سمت آیفون 10 چیزی از یک موفقیت کم نداشت. البته اگر قبل از عرضه این مدل، با مدل بزرگتر آیفون‌ها سر و کار داشتید، کمی حس کوچک شدن به شما دست میداد، اگرچه خود صفحه نمایش به اندازه کافی بزرگتر شده بود.

اما امسال، اپل اندازه‌ها را درنوردید و طرحی بزرگتر از آیفون 10 را به اندازه 6.5 اینچ به نام iPhone XS Max عرضه کرد. حال ما میخواهیم تجربه 1 هفته‌ای استفاده از این گوشی را با شما در خصوص مولفه‌های مختلف  در میان بگذاریم.

مولفه سایز:

همین چند هفته پیش ما انتظارمان از آیفون، تولد مدلی با پسوند‌S‌بود. اما‌ iPhone XS Max چیزی فراتر از اینهاست. این گوشی اندازه‌ای کاملا بزرگتر را نسبت به طراحی‌iPhone X‌دارد.این درحالی است که ابعاد کلی آن کمی کوچکتر از مدل‌های پلاس سالهای گذشته است.

ابعاد دقیق این گوشی 157.5 در 77.4 در 7.7 میلیمتر است و 208 گرم وزن دارد. این عددها را در کنار 158.4 در 78.1 در 7.5 و وزن 202 گرم بگذارید. عددهایی که ذکر شد مربوط به آیفون 8 پلاس بود. حال این بدین معنی ست که آیفون 10اس مکس علی رغم دارا بودن نمایشگر 6.5 اینچی بزرگتر، در طول و عرض از آیفون 8 پلاس هم کوچکتر است.

موردی که ما را نگران میکرد، فاصله بسیار زیاد و ناگهانی بین نمایشگر 5.8 اینچی تا 6.5 اینچی بود. اما پس از کذشت یک هفته، خو گرفتن با آن بشدت راحت است.

اگر دست شما به حد کافی بزرگ است، می توانید این گوشی را براحتی در دست بگیرید. اما برای اکثر کاربران با اندازه دست معمولی، کاربری دو دستی بهتر است. بخصوص وقتی که میخواهید به کنترل سنتر یا نوتیفیکیشن سنتر مراجعه کنید.

مورد بعدی در خصوص این گوشی بزرگ این است که استفاده بدون قاب محافظ از آن کمی به شما استرس وارد میکند. بخصوص اگر فردی باشید که قبلا چندان علاقه‌ای به قاب گذاشتن ندارد، این بار به شدت خود را متکی به یک پوشش محافظ خواهید دید. بنظر می اید این حس بیشتر به خاطر وزن سنگین آن بوجود می اید. اما در کل، باید گفت استفاده از آن بدون قاب هم چندان عجیب و غریب نیست. این موضوع بستگی زیادی به خود شما و ذهنیت شما دارد.

اپلیکیشن ها

با وجود نمایشگری بزرگتر، قاعدتاً توسعه دهندگان هم باید اپلیکیشن های خودشان را بهینه کنند تا از این فضا تا جای ممکن بهره ببرند. به همین خاطر تا به امروز می توان برخی از اپ ها را دید که از فضای بزرگ 6.5 اینچی این گوشی استفاده ای نکردند و فقط بصورت پیش فرض مقیاس نمایش محتوا بزرگتر شده است.

مطمئناً پس از گذر زمان این رویه تغییر خواهد کرد. به همان سرعتی که توسعه دهندگان اپ های خود را برای فضای جدیدتر بروزرسامی می کنند، کنمی اعصاب خوردی هم سراغ کاربر خواهد آمد. همانطور که در تصویر بالا میبینید، نه فیسبوک و نه اینستا گرام در صفحه نمایش 10اس مکس به خوبی مقیاس داده نشده اند، در حالی که اپل نیوز به خوبی بهینه شده است.

وقتی چنین صفحه نمایش بزرگی در اختیار ماست، پتانسیل بالایی برای طراحی های اطلاعات محور پدید خواهد آم و خوشبختانه این اتفاق همه گیر خواهد شد.

دوربین

اولین ادعایی که میتوان در مورد دوربین داشت این است که با عکس های نمونه ای که با دوربین این گوشی انداخته شده، باید بروزرسانی در قابلیت های این دوربین را نسبت به آیفون 10 تحسین کرد.

قابلیت بارز دوربین این گوشی پشتیبانی از کنترل عمق است. توانایی گرفتن عکس پرتره و دانستن اینکه میتوان پس از عکاسی هم عمق تصویر را تغییر داد، آزادی عمل بی نظیری را به کاربر نسبت به گذشته میدهد.همچنین، پشتیبانی از پیش نمایش برای کنترل عمق که در حال حاضر در نسخه آی او اس 12.1 در دسترس است، عکس ها را حتی بهتر از قبل می کند.

عملکرد باتری

هنوز بحث زیادی پیرامون باتری گوشی آیفون 10اس مکس هست. در حالی که اپل ادعا کرده این گوشی براحتی 90 دقیقه بیشتر از مدل اصلی دوام می‌آورد، تست های اولیه نشان می دهد لزوما اینطور نیست.

در استفاده عادی، این گوشی می تواند با مدل سال قبل مقایسه شود. منظور ما این نیست که عمر آن بشدت پایین یا بشدت قوی ست. بلکه می توان در طول یک روز از استفاده عادی تا سنگین از آن انتظار داشت، اما غیرممکن است نیرویی برای روز دوم متوالی باقی بماند.

اپل همیشه سر مبحث عمر باتری بلاتکلیف است.  اگر می شد ایفونی داشت که دو روز کامل را دوام می آورد، آن وقت اوضاع فوق العاده بود.

متاسفانه کماکان استراتژی اپل برای قدرت باتری به شکلی تنظیم شده که ما هر شب مجبور باشیم با گوشی در شارژ بخوابیم. نکته دیگر اینکه امیدواریم اپل بیخیال شارژرهای 5 واتی شود. تمام دیگر پرچمداران شامل یک فست شارژر USB-C شده اند. خلاصه، خوب نیست برای یک گوشی با قیمتی بیش از 1000 دلار ما شارژری 5 واتی ببینیم. موافقید؟

فیس آیدی

هنگام معرفی گوشی جدید در ماه سپتامبر، اپل مدعی شدن که قابلیت فیس آیدی در مدل های جدید سریع تر از مدل سال قبل است. پس از یک هفته سر و کله زدن با آیفون 10اس مکس، بهینگی در سرعت به شکل خاصی مشاهده نشد. البته این شاید به این دلیل باشد که آیفون 10 ما حدود 1 سال را صرف یادگیری چهره کرد، پس آیفون های جدید هم باید یک سال با ما سر و کله بزنند تا رقابت یکسان شود.

با این حال، قابلیتی که از آن صحبت کردیم در گوشی آیفون 10 محضر بود و در آیفون 10اس مکس هم محشر باقی می ماند. هیچ نگرانی بابت شمایل طویل تر نیز وجود ندارد. چرا که ممکن است شما فکر کنید این ابعاد ممکن است در تشخیص چهره اختلال ایجاد کند. ولی در واقع اصلا چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

کارر دیگری که ما هنوز انجام میدهیم، غیرفعال کردن گزینه Require attention است که اگرچه ایمنی را تا حدی ضعیف میکند، اما داشتن کمی انعطاف، انتخاب بهتری نسبتا به نظر می رسد.

انتخاب رنگ طلایی

اگرشما هم جزو آن دسته هستید که همیشه ایفون تیره یا خاکستری جزو انتخابتان بود، باید گفت احتمالا امسال هم تغییر ی در انتخابتان رخ نخواهد داد. اما ممکن است نظرتان عوض شود، چرا که ما بعد از انتخاب رنگ تیره، کمی هم به رنگ طلایی حسودی کردیم. چرا که در ابتدا انتخاب رنگ طلایی کمی شک و شبهه به همراه دارد، ولی اگر آن را از نزدیک دیده باشید و ورارسی کرده باشید، حتما دلتان برای آن به تپش می افتد.

رنگ سفید اما کماکان زیاد سفید بنظر نمی رسد. ما معیار سفید را آیفون 4 در نظر گرفتیم. این سفید بیشتر شبیه ابری ست. در سویی دیگر با وجود اصرار اپل بر تنوع بخشیدن یه سایه رنگ توسی فضایی، رنگ توسی ایفون 10اس امسال کاملا شبیه به رنگ توسی آیفون 10 مدل سال قبل است.

جمع بندی

اگر زیاد حساسیت به خرج ندهید، می توان گفت آیفون 10اس مکس بهترین انتخاب ممکن برایتان باشد. آن هم به این خاطر است که آیفون 10 مدل سال قبل یک نقص داشت و آن هم سایز پلاس یا بزرگتر آن بود.

اینکه بخواهیم بگوییم ایا بروزرسانی از آیفون 10 به آیفون 10اس مکس منطقی است یا خیر، کمی چالش برانگیز است. اگر هوس نمایشگر 6.5 اینچی کرده اید، جواب واضح است: این گوشی را تهیه کنید. اما اگر میخواهید از مدل 10 به 10اس مهاجرت کنید، آن وقت قضاوت کمی سخت است.

اما سوال دیگر این است که آیفون 10آر کجای داستان قرار دارد. در این خصوص اجازه دهید کمی بیشتر که با آن آشنا شدیم، در مورد این گزینه هم حرف ها خواهیم زد.

نظر شما چیست؟ اگر آیفون 10اس یا 10اس مکس را تهیه کردید، تجارب خود را با ما در میان بگذارید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ریکپچا و گوگل محافظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.