ایکس باکس وان ایکس یا پلی‌استیشن ۴ پرو؟

سوالی که برای کاربران بعد از رونمایی مایکروسافت از جدیدترین کنسول بازی خود مطرح ‌شد اینست که کدام‌ یک از این دو محصول، بهترین کنسول 4K  حال حاضر جهان است؟

در خرید یک کنسول، به جز مواردی مثل قدرت، بازی ‌ها و قیمت، عوامل دیگری از جمله سلیقه شخصی نیز تاثیر دارند. برای مثال کسانی که طرفدار برند خاصی مانند مایکروسافت یا سونی باشند، تحت هر شرایطی، خرید کنسول برند مورد علاقه خودشان را ترجیح می دهند. یا ممکن است فردی یکی از ملاک‌هایش در خرید کنسول بازی طراحی ظاهری  باشد. یکی دیگر از موارد تاثیرگذار کنترلر می باشد. به هر حال خیلی از افراد هستند که کنترلر ایکس ‌باکس وان و نحوه جاگیری استیک‌ های آن را مناسب می‌دانند و در مقابل هم عده‌ای ظاهر کلاسیک ‌تر کنترلر سونی را می‌پسندند.

کنسول های نینتندو سوئیچ هیبریدی بوده و مخاطبان گسترده را دارد، اما دو محصول مایکروسافت و سونی برای مخاطبان خاص طراحی‌شده و مهم‌ترین وجه تمایز ایکس باکس وان ایکس نیز درج فرمت نمایش 4K و البته پشتیبانی از تمام بازی‌های قبلی روی ایکس باکس وان است. ولی پلی‌استیشن 4 پرو قادر به نمایش بومی گیم ها به‌صورت 4K نیست.

برخی از وجوه تمایز این دو کنسول بازی :

  • پردازش و گرافیک:

 ایکس باکس وان ایکس قوی‌تر از پلی استیسن 4 پرو است و قدرت پردازش تصویری بیش از 6 ترافلاپ را با 2.3 گیگاهرتز دارد اما پلی‌استیشن 4 ترافلاپ و سرعت 2.1 گیگاهرتز را پشتیبانی می‌کند.

  • هارد :

هر دو کنسول با 1 ترابایت هارد عرضه می‌شوند اما قدرت پردازش ایکس باکس وان ایکس بیشتر است.

  • نکته :

ایکس باکس وان ایکس به دلیل قدرت بالاتر گرافیکی و پردازش سریع‌تر قادر به نمایش بومی 4K با 60 فریم بر ثانیه است و حتی گیم های قبلی ایکس وان روی کنسول جدید بهتر دیده می‌شوند و می‌توان گیم ها را به‌صورت فول اچ دی یا اولترا اچ دی تنظیم کرد.

جدول مقایسه مشخصات فنی و ظاهری ایکس باکس وان ایکس و پلی‌استیشن ۴ پرو

نام کنسولپلی‌استیشن 4 پروایکس‌باکس وان ایکس
ابعاد۲۹۵ در ۳۲۷ در ۵۵ میلی‌متر۳۰۰ در ۲۴۰ در ۶۰ میلی‌متر
وزن۳.۳ کیلوگرم۳.۸۱ کیلوگرم
پردازنده مرکزیپردازنده AMD Jaguar هشت هسته‌ای ۲.۱ گیگاهرتزیپردازنده AMD هشت هسته‌ای شخصی‌سازی شده ۲.۳ گیگاهرتزی
پردازنده گرافیکیپردازنده ۴.۲۰ ترافلاپسی با فرکانس ۹۱۱ مگاهرتز پردازنده ۶ ترافلاپسی با فرکانس ۱.۱۷ گیگاهرتز
حافظه رم۸ گیگابایت GDDR5۱۲ گیگابایت GDDR5
هاردیک ترابایتیک ترابایت
پورت‌هاسه پورت USB 3.0، یک HDMI 2.b، S/PDIFسه پورت USB 3.0، یک HDMI 2.b، S/PDIF و IR Blaster
حافظه داخلییک ترابایت HDDیک ترابایت HDD
دیسک نوریبلوریبلوری 4K UHD
رزولوشن و نرخ نوسازی2160p و ۶۰ هرتز2160p و ۶۰ هرتز،   AMD FreeSync
پشتیبانی از HDR10بلهبله
پورت USBسه پورت USB 3.1سه پورت USB 3.0
خروجی HDMI2.0b
ورودی HDMIخیر1.4b
S/PDIFخیربله
IR Blasterخیربله
قیمت399 دلار499 دلار

و اما حرف آخر :

طبق آماری که از رکوردهای ایکس‌باکس وان ایکس منتشر شده است نشان می دهد که کل پیش فروش این کنسول از کل فروش پلی‌استیشن ۴ پرو در سال ۲۰۱۷ در سایت آمازون بیشتر بوده است.

کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو نزدیک به یک سال است که وارد بازار شده  و ایکس‌باکس وان ایکس تنها وارد مرحله پیش فروش شده است. کنسول ایکس‌باکس وان ایکس که در تاریخ ۱۷ آبان ماه (هفت نوامبر) عرضه خواهد شد. این کنسول پیشرفت‌های قابل توجهی در بخش‌هایی مانند قدرت و قابلیت اجرای بازی‌های 4K به همراه دارد، هر چند نیاز نیست که حتما یک نمایشگر 4K داشته باشید تا بهبودهای گرافیکی صورت گرفته‌ را مشاهده کنید.

کنسول ایکس‌باکس وان ایکس با قیمت 499 دلار راهی بازار می‌شود و کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو هم 399 دلار قیمت دارد. با این حال مشاهده می‌کنیم که قیمت بالای ایکس‌باکس وان ایکس مانع فروش آن نشده و حتی بیشتر از پلی‌استیشن ۴ پرو هم فروخته است.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ریکپچا و گوگل محافظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.