با گسترش مدلها و اضافه شدن تکنولوژی های جدید در بازار تبلت ها بسیاری از کاربران برای خرید دچار مشکل میشوند. در این بین علاوه بر بحث مادی باید به گزینه های سخت افزاری نیز توجه کرد تا بتوان خریدی مناسب را انجام داد. قبل از خرید و جستجو باید چند نکته را بررسی کنید.

  • بررسی با توجه به کیفیت و اندازه صفحه نمایش:

تبلت ها از لحاظ اندازه صفحه نمایش به 3 گروه (7 تا 8 اینچ ، 8 تا 10 اینچ، 10 اینچ به بالا) تقسیم میشوند. تبلت های 7 تا 8 اینج (کوچک) با اینکه قدرت سخت افزاری بالایی ندارند اما به دلیل وزن بسیار سبک و قابلیت حمل آسان گزینه مناسبی برای کسانی است که میخواهند تبلت خود را همیشه همراه داشته باشند و نمیخواهند هنگام جا به جایی های خود فضای زیادی را به تبلت خود اختصاص دهند.

تبلت های دسته دوم (8 تاا 10 اینچ) که متوسط محسوب میشوند نسبت به دسته اول قدرت سخت افزاری و کیفیت تصویر بهتری دارند. اگر قصد دیدن فیلم های Full HD را با تبلت خود دارید این دسته از تبلت ها گزینه مناسبی محسوب میشوند. اما دسته سوم تبلت ها (10 اینچ به بالا) غالباً به حالت ترکیبی استفاده میشوند، یعنی معمولاً کاربران از این تبلت ها به عنوان نوت بوک و تبلت استفاده میکنند، زیرا قدرت سخت افزاری خوبی دراند و همچنین غالباً داری یک صفحه کلید سخت افزاری هستند. همچنین در تبلت های 10 اینچی لذت وبگردی بیشتری وجود دارد.

برای یادآوری بهتر است بگویم، اگر قرار است برای فرزندتان به عنوان یک اسباب بازی مدرن یک تبلت خریداری کنید بهتر است جهت حفظ سلامت چشم هنگام خرید تبلت اندازه صفحه نمایش را نیز بررسی کنید.

  • بررسی با توجه به ظرفیت حافظه و حافظه جانبی:

تبلت های موجود در بازار از لحاظ حافظه 2 دسته دارند. یک دسته از تبلت ها (آیپد) ظرفیت مشخص و غیرقابل افزایشی دارند. آیپدهای اپل حافظه های مشخصی بین 8GB تا 128GB دارند. اما سایر تبلت های موجود در بازار (سامسونگ، لنوو، اسوس و …) علاوه بر حافظه اولیه خود امکان افزایش حافظه را به کاربر میدهند.

با توجه به این شرایط باید هنگام خرید به میزان حافظه موردنیاز خود دقت بسیار کنید. اگر قصد دارید از تبلت خود به عنوان یک منبع کامل فیلم و یا موسیقی استفاده کنید بهتر است از تبلت هایی استفاده کنید که قابلیت افزایش حافظه داشته باشند.

همچنین به یاد داشته باشید که علاوه بر سرعت پردازنده، اندازه حافظه (RAM) نیز در سرعت تبلت شما مؤثر است.

  • بررسی با توجه به پورتهای ورودی/خروجی:

از آنجایی که تبلت ها داری درایو نوری نمی باشند و تنها راه ارتباط آنها از طریق پورت ها و یا ارتباط بی سیم است باید هنگام خرید به پورت های تبلت نیز توجه کرد. در اکثر تبلت ها سه نوع پورت اصلی و پرکابرد وجود دارند:پورت  USB یا میکرو یو اس بی، فیش 5/3 میلیمیتری صدا و پورت HDMI یا mini HDMI . البته پورت HDMI هنوز روی تمام تبلت ها وجود ندارد به همین دلیل اگر قصد اتصال تبلت خود به مانیتور و یا تلویزیون را دارید به این نکته هنگام خرید تبلت توجه کنید.

  • بررسی از لحاظ سیستم عامل:

در حال حاضر 3 گروه سیستم عامل (iOS, Android, Windows) برای تبلت/آیپد های موجود بازار وجود دارد. اگر جزو آن دسته از کاربران هستید که بیشتر از بسته های نرم افزاری Office استفاده میکنید و تمایل دارید تبلتتان همچون نوت بوکتان باشد بهتر است از تبلت هایی استفاده کنید که سیستم عامل Windows 8 را پشتیبانی میکنند. کاربرانی همچون دانشجویان که از تبلت خود بیتشر برای یادداشت برداری در کلاسها و یا دسترسی سریع به جزوات خود استفاده میکنند و یا مدیرانی که در جلسات کاری خود از تبلت به عنوان منبع ارائه آمارها و یا نکته برداری استفاده میکنند، جزو مشترکین این دسته از تبلت ها هستند.

سیستم عامل iOS که مخصوص آیپد (کلیه محصولات اپل از این سیستم عامل استفاده میکنند) دسته بعدی است که با وجود شمایل جدید برای کاربران، از رشد خوبی برخوردار است. تقریباً تمامی نرم افزارهای گرافیکی و صوتی/تصویری با کیفیت بسیار بالایی این سیستم عامل را پشتیبانی میکنند. از این رو اگر جزو کاربران گرافیست هستید و یا به دنبال خلاقیت و ایده های نو هستید، این نوع از تبلت ها گزینه مناسبی محسوب میشوند.

اما اگر هدفتان از خرید تبلت استفاده از برنامه های روزمره کاربردی است و یا از تبلت خود به عنوان یک اسباب بازی استفاده می کنید بهتر است از تبلت هایی با سیستم عامل اندروید (Android) استفاده کنید. زیرا نصب برنامه روی این تبلت ها بسیار آسان بوده و نیاز به رابط خاصی ندارند، همچنین تعداد برنامه های رایگان برای این سیستم عامل عدد قابل قبولی است.

  • بررسی از لحاظ مشخصات فنی و قدرت پردازش:

یکی دیگر از گزینه هایی که باید هنگام خرید تبلت به آن توجه کرد قدرت سخت افزاری و قدرت پردازش آن است. اگر قصد دارید با تبلت خود بازی های گرافیکی سنگین و یا سه بعدی انجام دهید حتماً از تبلت هایی با پردازنده های قوی همچون A6X  اپل و یا Tegra 3  انویدیا استفاده کنید. اما در کنار یک پردازنده قوی باید به فرکانس دستگاه نیز توجه کرد. هر اندازه این فرکانس بیشتر شود، سرعت نقل و انتقال داده‌ ها نیز افزایش پیدا میکند. اگر پردازنده تبلت شما ضعیف باشد و از فرکانس مناسبی برخوردار نباشد هنگام اجرای بازی های سنگین دچار افت کیفیت تصویر خواهد شد. به طور مثال تبلت با فرکانس 1.7GHz در هنگام پخش یک فیلم با کیفیت Full HD صفحه نمایش آن هیچ مشکلی نخواهد داشت.

 در اینجا به معرفی و بررسی کلی دو نمونه از تبلتهای پر فروش بازار میپردازیم.

** Apple iPad Air 

این مدل یکی از جدیدترین مدلهای کمپانی اپل است که از سخت ‌افزار قابل توجهی برخوردار است.

این تبلت مجهز به یک پردازنده ۱.4 گیگاهرتزی دو هسته‌ ای است که رم 1GB دارد. وضوح این تبلت تقریباً معادل FullHD است.

باید توجه داشت که اندازه صفحه نمایش این تبلت ۹.۷ اینچ یا ۲۴.۳ سانتیمتر طراحی شده است.

 ** (Samsung Galaxy Note 10.1 (N8000

این تبلت مجهز به یک پردازنده ۲.۳ گیگاهرتزی چهارهسته‌ای است. به علاوه در کنار این پردازنده یک رم 3GB قرار دارد.

اندازه صفحه‌نمایش این تبلت ۱۰ اینچ یا ۲۵.۱ سانتیمتر طراحی شده است. در مجموع می‌توان گفت این محصول در بین تبلت‌های اندرویدی یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید به حساب می ‌آید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط ریکپچا و گوگل محافظت می شود سیاست حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.